“Egy logót szeretnék…
…és mivel kutyákkal foglalkozom, legyen benne egy kutya. Vagy kettő.”
Ebben a cikkben azt a kérdést feszegetem, hogy valóban tükröznie kell mindenképpen a logónak a tevékenységi kört, mikor lesz egy logó valóban jól működő, milyen logótípusok vannak és hogyan döntsük el, mi is való a cégünkhöz, illetve mi lehet sikeres. Ez itt egy designer oldala, mégis marketing oldalról közelítem meg a kérdést, mert sokkal fontosabb, hogy működjön a grafika, mint az esztétikum.
Természetesen a kettő közti tökéletes egyensúly a cél, ezért ennek érdekében néha kompromisszumokat kell hozni mind a két oldalról: a tervező és az ügyfél oldaláról is. Ha nem törekszünk erre, akkor lehet szép a logó, de nem lesz funkcionális, tehát nem érte el a célját, a megvásárlása kidobott pénz volt.
Kezdjük az alapoknál
Sok grafikus sokféleképpen látja a logók mibenlétét és ahány grafikust bízunk meg egy adott munka elkészítésével, annyi eltérő eredményt fogunk kapni. Ez egy teljesen természetes dolog, hiszen a logókészítés művészet. Mindenkinek van saját stílusa és máshogy képzel el egy-egy céges arculatot. Az ügyfél kérései azonban mindig támpontok és figyelembe kell venni, ez vitathatatlan. Az ügyfél részéről pedig fontos a megfelelő grafikus kiválasztása és az ezzel járó előkészületek megtétele.
Vannak nagyon tudatos ügyfelek, nagyon konkrét kérésekkel. Minél konkrétabb az elgondolás, annál könnyebb a munka menete általában és annál kevésbé lehet “mellétrafálni” az elkészített logótervekkel, ugyanakkor annál kevesebb lehetőséget kap a grafikus a saját elképzeléseinek kibontására. Hogy ez jó-e vagy épp rossz? Azt mindig a végeredmény határozza meg. Sokszor leírtam már a logótervezéssel kapcsolatban, hogy mire figyeljünk annak érdekében, hogy az eredmény egy valóban működő logó legyen.
A logótípusok fajtáitól (Szöveges, Ikonikus, Vegyes) elkezdve a logótervezés útján át egészen a leggyakrabban elkövetett logótervezési hibákig sok mindenről volt már szó, ami alapján egész jól meg tudjuk határozni magunknak is, hogy mire is van szükségünk a sikeresség érdekében. Sokszor belefutok azonban a mai napig, hogy nem tudok meggyőzni megfelelően pár ügyfelemet, hogy neki mire is lenne szüksége. Többek közt ezért is született ez a cikk.
A logó, mint marketingeszköz
Sokan úgy gondolják, hogy a KKV szektorban elég a gagyi is, illetve a konkurensek sem áldoznak a legjobb megjelenésre. Szerintem teljesen megfizethető egy grafikus, nem kell egyből a TOP 1 kreatív céghez fordulni, maradjunk a saját szintünknél, keressünk kisebb cégeket, vállalkozókat, szabadúszókat, bőven tudnak teljesíteni kis és középvállalkozói igényeket és meg is tudjuk fizetni. A logó a cégarculat kiemelkedő része, ha valaki tudja használni, akkor sikeresebb lesz tőle a marketing. Felejtsd el az imázsreklámokat, itt nem erről van szó: a Kis és Középvállalkozásoknál nem fog működni, teljesen más a funkciója egy TV hirdetésnek és más egy nyomtatványnak. A marketing akkor jó, ha nem csak visszahozza az árát, de hasznot is hoz. Az imázsreklámok nem fognak hasznot termelni.
Ennek ellenére a cég megjelenése nagyban befolyásolja a róla kialakított képet, ezért azt tanácsolom, hogy ha cégvezető vagy, ne a titkárnő rakja össze a logót Word-ben, és a nyomtatványoknál is bízz meg szakembert. 3 dolog van, amihez az emberek általában tudni vélik, hogy értenek: az egyik a zene, a másik a design, a harmadik a marketing. Neked mi az első, amikor megkapod az új logódat, véleményezteted a környezetedben?
Sokan, sokat tudnak.
Nem az a fontos, hogy a logód, a marketinged a szomszéd Pista bácsi vagy a feleséged, férjed szerint jó-e, hanem hogy a célcsoportod szerint jó-e. Amíg ez a felismerés le nem ülepszik, addig hibákat követsz majd el. Ez ugyanúgy igaz a szórólapjaidra, az újsághirdetéseidre, a stratégiádra, hogyan adod el a termékeidet, szolgáltatásaidat és hogyan tartod meg az ügyfeleidet. Könnyű hibázni, de a legfontosabb, hogy ha csinálunk valamit, akkor azt átgondoltan tegyük, mert még ha nem is a várt eredmény születik meg, csak akkor tudjuk majd továbbvinni a gondolatmenetet és tanulni a hibákból.
A grafikusok többsége beskatulyázta magát a TV-ben, óriásplakátokon, világvezető magazinokban látott imázsreklámok bűvkörébe. Ami nem baj, ha épp egy világbrand kért fel minket munkára, de valljuk be, a megrendelőik többsége nem onnan kerül ki. Sok jól bevált marketingstratégia van már és ezek nagy része elérhető az interneten is. Egy idő után a grafikus is (ha kér és kap megfelelően visszajelzéseket) leszűrheti azt, hogy mi mennyire működik, de minden szegmens más. Máshogy árulunk autót és máshogy a hamburgert. Egy közös bennük, hogy az igényesség sokkal hatékonyabb, mint az igénytelenség, rendszertelenség.
A jó logóról pár szóban
A jó logónak sok ismérve van, aki ezt a blogot olvassa, az képet kaphatott már erről, ha mégsem, akkor a fent látható kék linkekkel bővíthetjük tudásbázisunkat. A jó logó azonban önmagában kevés, ha rosszul használjuk fel. Szakmai tanácsaimmal meg tudom mondani az ügyfeleimnek még “többszázezres” arculati-kézikönyv gyártása nélkül is, hogy mire kell odafigyelni és nem lesz baj. Fontos azonban, hogy harmonikus legyen a cégünk, vállalkozásunk arculata, hiszen ha kampányokban hirdetünk, akkor ez is nagyban hozzájárul a sikerességéhez. Ezt hívják brandingnek, de nem szeretem ezt a szót, mert túl monumentális, az arculat sokkal találóbb. A logó köré könnyű felépíteni az arculatot, hiszen adottak a színek, adott a forma, adott a közlés és a stílus. Ezért tanácsolom az induló cégeknek, hogy ez legyen az első mozzanat, mert szépen ki lehet majd bontani. Aztán jöhet a névjegy, a szórólapok, honlap, stb… jobban fog haladni és ha betartjuk a sorrendiséget, akkor szépen kibontakozik a követendő design és a marketing is könnyebben lehet sikeres.
Kell-e a logóba a tevékenységi kör?
Fogós kérdés, amire csak aktuálisan, ismerve a konkrétumokat adható jó válasz. Tegyünk fel magunknak pár kérdést és döntsük el magunk (vagy kérdezz meg engem):
- Sok tevékenysége van cégünknek?
- Ezek témában mennyire térnek el egymástól?
- Van-e közös pontjuk ezeknek a tevékenységeknek?
- Meg lehet jeleníteni egyértelmű, a célcsoport számára is érthető módon ezt a közös pontot?
- A célcsoportnak fontos, hogy a tevékenységi kör meg legyen jelenítve?
- A tevékenységi kör megjelenítését lehet-e minimalizálni, stilizálni?
Sok kérdés grafikus szemszögből érdekes inkább, ezért általában a közös konzultáció célravezető ilyenkor. Attól, hogy egy logóban nem, vagy csak átvitt értelemben, stilizálva kerül bele a tevékenységi kör, tökéletesen használható lesz, hiszen a marketing nem egyenlő a logóddal. Egy nonfiguratív, vagy éppen egy szöveges logó is teljesen működőképes, ha van stílusa, kreatív és jól felhasználható. Ezért fontos, hogy szakemberrel is megvitassuk, hiszen itt első sorban a kreatív ötlet kitalálása a nehézség, nem feltétlenül a logó megrajzolása, összeállítása. Aki tehát igényes munkát szeretne, tevékenységi körrel, vagy anélkül, mindenképp bízzon meg egy grafikust, nem fog csalódni.
Ha még mindig vannak kérdőjelek, akkor itt van pár link, amik szintén hasznosak lehetnek:
5 Fontos szabály a logótervezéshez