A webdesign fontossága

ekkor: 2012-12-29 · Kategória: Webdesign

“Az első benyomás a fontos”

Sokat hallott idézet, melyet általában egy találkozás alkalmával emlegetünk. Nincs ez másképpen akkor sem, ha a látogatónk az oldalra téved. Nagyon fontos, milyen hatások érik először, hiszen ez meghatározza az egész tevékenységét az ott eltöltött ideje alatt. Reklámozzunk bármit is, nagyon fontos oldalunk kinézete. Ebben a cikkben most mutatok pár nagyon fontos szabályt ahhoz, hogy mit is tartsunk be a szép és egyben funkcionális webdesign eléréséhez.

Első benyomás

A webdesign szerepe

A cégek üzleti tevékenységét az utóbbi évtizedben gyökeresen átformálta az internet térhódítása. Sok ajtó nyílt ki számukra, amiket a kis cégek is nagy hatékonysággal tudnak kihasználni, hiszen egyre olcsóbban lehet sikeres marketing-stratégiákat alkalmazni az online piacokon. Lehet, hogy kevesen tudnak a lehetőségekről, de mindenképpen érdemes jobban betekintést nyerni a témába, hogyan is lehet könnyebben elérni a szélesebb közönséget relatíve alacsony áron. Ehhez persze egy weblap szükséges az igényekhez mérten, amit a lehető legszakszerűbben kell felépíteni, hogy valóban működjön. Ha megvan maga a váz, akkor jön a webdesign, ami nem csak a szépségért felel, hanem megvannak a látogatók felé közvetített meta-üzenetei is.

Mit szeretnénk közvetíteni a látogatók felé?

Ez az egyik legfontosabb kérdés, amit az oldal tulajdonosának el kell döntenie. A webdesign manapság szorosan igazodik a cég arculatához, hiszen magát a céget képviseli. Ha még nincs céges arculat (hiszen gyakran a cég születésével már rögtön létrehozzuk a weblapot), akkor természetesen meg kell határozni azt. Át kell gondolni, hogy a termék, vagy szolgáltatás, amit árulni (népszerűsíteni) szeretnénk milyen korosztály, vagy társadalmi rétegnek szól majd, hiszen a webdesign csak ennek a tekintetében lesz teljes. Az elvárások a meghatározóak, jó megoldás, ha a látogató pontosan azt kapja amit vár, de a lehető legigényesebb módon. Ha cégünk például konzervatív, luxus termékeket forgalmaz, akkor természetesen a honlapnak is ezt kell mutatni, mind színvilágában, mind pedig az oldal struktúrájában egyaránt. Ha esetleg trendi, modern weblap kell az arculathoz, akkor pedig azt. Ezek a tulajdonságoknak elsőre látszódniuk kell, mikor a látogató eljut az oldalunkra, ha ez nem valósul meg, akkor valamit elrontottunk és valószínűleg át kellene gondolni az eddig létrehozott hirdetési felületünket.

Gyakori hibák

A hibákat érdemes kiemelni, hiszen ezeket mindenki le tudja ellenőrizni. A személyes tapasztalatom és véleményem alapján rengeteg honlap található, amik nem működnek megfelelően a design tekintetében, pedig nem is lenne rajtuk nehéz javítani:

  • A színek nem megfelelő használata. Korábban sokat írtam már erről a témáról különböző blogokon, de javulást nem tapasztaltam a témakörben. Rengeteg eszköz van már manapság arra, hogy ezt a hibát kiküszöböljük, például különféle színválogató honlapok, de persze elsősorban érzék (ízlés) kérdése a megfelelő színek kiválasztása. Arra kell törekedni, hogy a lehető legtöbb embernek tetszenek a választott színek, a többit pedig ne zavarja. Általános tapasztalat, hogy akármilyen remek oldalt csinál is a designer, az valakinek bizonyosan nem fog tetszeni. Minden esetre a többségre kell építeni, nem pedig a saját ízlésünkre!
  • Átlátható weboldal struktúra. Igen, ez is általában a webdesigner feladata. Mivel a design határozza meg a menük helyzetét, a képek pontos használatát, ezért evidens, hogy neki kell kitalálni azt a struktúrát, ami a legjobban funkcionál, és könnyű navigációt tesz lehetővé a “képzetlenebb” felhasználóknak is. Célja: a megfelelő helyre terelni az összes látogatót, a lehető legrövidebb úton, ugyanakkor azokat a látogatókat is irányítani kell, akik nem tudják pontosan mit is szeretnének.
  • A “Hol is vagyok?” effektus. Szintén gyakori hiba, hogy a látogató eljut oldalunkra, de ott nincs egyértelműen feltüntetve, hogy mi az oldal célja, illetve mi kerül itt reklámozásra. Ezt a problémát nagyon egyszerű módszerekkel lehet csökkenteni a design megfelelő használatával.
  • Ha túl sok a design. Sok designer a saját feje után megy és a kitalált lap egyszerűen túl sok lesz. Túl sok funkció, túl sok információ már a főoldalon, esetleg csillogás, villogás… Könnyű beleesni hasonló hibába, de gondoljunk mindig arra, hogy a “kevesebb, néha több”. A látogatókat nem a csillogás fogja lenyűgözni, és egyáltalán nem attól lesz igényes egy honlap.
  •  Nem a tartalom van a középpontban. Hasonló hiba az előző ponthoz, azonban itt elég egy rossz háttér is, amelynek olyan erősek a színei, hogy elvonja a figyelmet a tartalomról. Ezek azonnal látszódó hibák, nagyon könnyű őket orvosolni.
  • A különböző képek nem megfelelő használata. A képek használata elengedhetetlen egy jó webdesign elkészítéséhez, viszont rengeteg a buktató. A képek szépen tagolják az oldalt, és remekül tükrözhetnek információkat, de ha nem jól alkalmazzuk őket, akkor legalább ilyen szintű negatív hatásokat is okozhatnak. Használjunk jogtiszta képeket és lehetőleg igazítsuk őket az oldal design-világába.
  • Megfelelő logó alkalmazása. A logó szintén elengedhetetlen, hiszen már a logóból látszik gyakran, hogy mennyire igényes az egész honlap. Minden esetben a design-hoz kell igazítani a stílusát, és a legjobb az ha készítése egyidejűleg történik a weblap létrehozásával.
  • Lehetőleg ne legyen flash alapú weblap. A flash alapú honlapok látványosak ugyan, de a látványért cserében igen nagy hátrányokat kell kiállnunk, ezért pár speciális szegmenset leszámítva, nem hatékonyak. Mag a technológia jól használható a hirdetésekben, de komplett weblap létrehozását nem javaslom.
  •  Nem optimalizált a felbontás tekintetében. Most nagyon felkapott téma a responsive weboldalak gyártása, ami nem véletlen. A régebbi időkben a mobiltelefonokra még külön aldomainként egy teljesen különálló honlapot kellett fejleszteni, de manapság ezt már egyetlen webdesign megoldja, ami teljes mértékben az adott felbontáshoz igazodik.
  •  Nem veszi figyelembe az alapvető webes ergonómiákat. Ez egy igen tág fogalom, ami tulajdonképpen a felhasználói kényelemre értendő. Számos pontnak kell eleget tenni ebben a kérdéskörben, majdnem, hogy egy külön szakmáról beszélünk: A használhatóság, felhasználói kényelem, hatékonyság, kezelhetőség és egyszerűsítés megvalósítása egyetlen felületen. A tökéletes ergonómiához nagy szakmai tudással rendelkező webdesigner szükséges, és gyakran kell kompromisszumokat hozni a design és az ergonómia találkozásánál. Ettől függetlenül az alapvető elveket be kell tartani, hogy használható legyen honlapunk.
  •  Nem veszi figyelembe a felhasználói szokásokat. A webdesigner feladata továbbá, hogy a felhasználói szokásokat figyelembe vegye. Általában minden egyes térnek megvan a maga rendeltetése, illetve arra nézve a statisztika, hogy milyen hatékonysággal lehet adott területeket kihasználni. Természetesen nem minden eset egyszerű, azokat gyakran tesztelni kell, hiszen a gyakorlat néha rácáfol az elméletre.
  •  Nem egyedi, nem elég kreatív, túl sablonos. Az ingyenes lehetőségek elterjedésével eléggé felhígult a webdesign szakma is, azonban mindig van új a nap alatt. Mindig vannak új trendek és mindig lehet egyedit alkotni. Kerüljük el a sablonos megoldásokat és merjünk álmodozni, persze szigorúan csak az előző pontok figyelembe vételével, máskülönben nem leszünk hatékonyak.
  •  Nem bővíthető, fejleszthető. Ha készen van egy weblap és működik is, ne nyugodjunk meg túlzottan, hiszen csak akkor sikeres, ha időről időre képes a megújulásra, fejlődésre. Mindig lehet csiszolni egy meglévő oldalon is, amennyiben olyan tudatosan lett felépítve, hogy valóban fejleszthető (illetve érdemes egyáltalán fejleszteni). Olyan ez, mint egy családi ház, nem szabad elhanyagolni, mert később megbosszulja magát.