Vektorok és vektoros grafikák

ekkor: 2015-01-04 · Kategória: Képszerkesztés Szakosan

Bevezetés

Ha valaki járt már korábban ezen az oldalon, akkor bizonyára beleütközött már a vektor kifejezésbe. Bár, már általános iskolában megtanítják a vektor matematikai alapfogalmait, úgy gondolom, hogy grafikai szempontból nincs szépen összeszedve sem a konkrét működés, sem pedig az, hogy mire érdemes használni és mire nem. Nos, ebben a cikkben kifejezetten erről lesz szó, néhol picit száraz megfogalmazásban.

Az a bizonyos filmes-zoom. Felejtsd el!


Vegyünk egy fényképet, vagy videót. Ha elkezded nagyítani, egy idő után pixeles, életlen lesz. Persze az NCIS-ben már láttad, hogy ezt lehet élesíteni és a végtelenségig… Sajnos a valóság az, hogy jelen pillanatban minden rögzítő eszköz raszteres videókat és képeket hoz létre, adott felbontásban. Ezt biztos ismered, mert a mobil a zsebedben is van már vagy 8MP (Megapixel), most elárulom, hogy ez azt jelenti emberi nyelven, hogy kb 8 millio pixelből tevődik össze a kép, tehát soronként, oszloponként eltárol minden egyes pixelről adatokat, hogy pontosan milyen formában az a fájl kiterjesztésétől függ (formátum), de általánosságban az adott pixel rácsban való pontos elhelyezkedéséről, színösszetételéről és a kép egyéb járulékos információiról mindenképp.

Mivel ezek a képek raszteresek, ezért logikus, hogy nem tud több információt elraktározni, mint amennyi képenként a pixelekben benne van. Vannak képjavítási lehetőségek ugyan, elő lehet csalni a fényerővel, színmélységgel, effektekkel játszva elsőre nem látható részleteket, de egy olyan nagyítási lehetőség, mint ami a filmek többségében szerepel, egyenlőre a sci-fi világát képzik és szerintem amíg a videók alapvetően nem valamilyen vektoros felvevő technológiát kezdenek el használni, nem is lesz lehetséges. Váltsunk is témát.

Mi is a vektor?

Az iskolából is megtanulhattuk már, hogy “a vektor irányított szakasz”, ami nem jelent mást, mint hogy olyan mennyiség, amelynek nagysága mellett iránya is van. Ez az alap elgondolás. A vektorgrafika azonban tovább megy ezen a nyomvonalon és olyan íveket, egyeneseket és pontokat és sokszögeket használ, amik leírhatóak egy koordináta rendszerben különféle matematikai képletekkel. A valóságban persze rengeteg járulékos adatot kell még menteni, de ez még így is jóval kisebb adatmennyiség, mint ha képpontról képpontra rendelnénk információkat egy adott objektumhoz.

Mindenki találkozott már vektorgrafikával, még ha nem is tudatosult benne. Minden egyes betű ami megjelenik böngészőnkben vektorgrafikus. A különféle 3D-s játékok szintén vektorgrafikus alapokat használnak a megjelenítésre. Az olyannyira elterjedt flash formátum, plotterek, és gyakorlatilag minden térbeli renderelő eljárás alapja a vektorgrafika.

Példa

mi_az_a_vektor_1Ha veszünk egy egyszerű szakaszt, akkor a vektorgrafikában csak a kiindulási és végpontokat kell meghatároznunk ahhoz, hogy elkészítsünk egy tetszőlegesen hosszú vonalat. Azzal együtt, hogy valójában ez egy objektum, mivel a hossza mellett van kiterjedése is (különben nem látnánk), illetve hozzá van adva egy szín, jóval kevesebb információval megjeleníthető, mint az ugyan ezt ábrázoló raszteres kép. Természetesen ez igaz a körívekre, pontokra is, ott is ugyan ez az elv érvényesül. A vektorgrafika objektum-orientált. Minden egyes független képi elemet egy-egy zárt objektummal tudunk létrehozni, cserébe nem számít, hogy mekkora objektumról beszélünk. Talán ezzel az utolsó mondatommal leírtam a vektorgrafika legnagyobb előnyét és egyben hátrányát.

Vektor VS Raszter

A legegyszerűbben úgy értitek meg, hogy ha egymás mellett látjátok a kettőt. Jobb oldalon egy vektoros, bal oldalon egy raszteres objektum nagyítása látható. Igazából ennyi az egész:

raszter vs vektoros képalkotás zoom - csurga

Előnyök

Rengeteg előny van, amiért ma is sokan használják a vektorgrafikát, köztük én is, mint minden grafikus:

  • A legfontosabb előny az, hogy nem számít az objektumok mérete. Egy objektum tetszőlegesen átméretezhető minőségromlás nélkül. Ezért olyan közkedvelt a nyomtatásra szánt formátumokat illetően.
  • A vektoros formátumok veszteségmentes formátumok, hiszen a megjelenítéstől függetlenül az adatok mindig 100%-osan visszanyerhetőek a fájlokból.
  • Egy vektoros fájl kis helyet foglal, hiszen matematikai egyenletekkel van leírva az összes objektum. Ez nagy méretű képeknél óriási előny lehet.
  • A vektoros képszerkesztés közel sem annyira erőforrás-igényes, mint raszteres társa.
  • Az átszínezés, kibővítés könnyebb lehet, mint egy raszteres képnél.
  • Bizonyos grafikai és nem grafikai feladatokat precizitástól függően csak vektoros módszerekkel lehet megoldani.

Gondolom sokakban megfogalmazódik a kérdés, hogy ha ennyi előnye van a vektoros képalkotásnak, akkor miért használják a grafikusok a mai napig a raszteres képszerkesztő programokat (is)?

Hátrányok

  • A legnagyobb hátrány az, hogy fotó-realisztikus képeket nagyon nehéz/lehetetlen létrehozni.
  • Kézi létrehozásuk nagyon időigényes, szoftveresen pedig jelenleg az eredmény kifogásolható (raszter -> vektoros képek).
  • A vektorgrafikus programok kezelése nehéz. Szerény véleményem szerint nehezebb, mint a raszteres képszerkesztőké.

A hátrányok miatt sajnos el kell gondolkodni a munka előtt, hogy valóban megéri-e nekünk az eredmény érdekében vektoros technikát használni egy adott kép elkészítéséhez.

Videó – raszteres képből vektoros rajz

Tévhitek és használat

Ez a cikk azért is született, hogy az ügyfeleim is kapjanak egy kis képet arról, hogy miért használjuk a vektoros képalkotást, és mennyire fontos is rájuk nézve. Egy logót minden grafikus vektorosan készít el, hiszen ezzel lehetőség nyílik később a felhasználási módokat bővíteni, a grafikus segítsége nélkül is. Az igazsághoz azonban hozzá tartozik, hogy nem egyszerű átalakítani egy-egy vektoros ábrát, illetve nem mindenkinek vannak meg a szükséges szoftverei és az azok működtetéséhez kellő tapasztalat sem. Továbbá amit kifejezetten ajánlok vektorosan elkészíttetni: nagy méretű plakátok, poszterek, plotterrel megvalósítandó képek, olyan képek, melyeknél kulcsfontosságú a pontos méretezés, ikonok, logók, és mindent ami egyszerű ábra…

Rengeteg programmal lehet vektoros képeket előállítani. Leggyakoribbak az Adobe Illustrator, Adobe Indesign, Corell Draw, és a Photoshop. Most páran biztosan felkapják a fejüket, akik már találkoztak a témával és úgy gondolják, hogy a Photoshop egy raszteres képszerkesztő program. Nos ez így van, de a funkciókat tekintve tökéletesen lehet alkalmazni vektoros képek megalkotására is. Igaz, hogy csak bizonyos keretek közt. Valóban nem erre lett tervezve, de mégis működik a dolog. A vektoros grafikai (álló és mozgóképes) szoftverek listája itt érhető el: Wiki.

Mint írtam, a vektoros képszerkesztő szoftverek használata kifejezetten nehéz. Viszont a grafikusok már ehhez is használhatnak rajztáblákat, és olyan technikákat, amivel leegyszerűsödik a munkájuk. Mi is ezen az oldalon bemutatunk olyan tutorialokat, amiket ha végigcsinálja a látogató, egy átfogóbb képet kap bizonyos technikákról és a gyakorlatban tapasztalhatja meg, hogy hogy is működik egy-egy vektoros ábra elkészítése.

Ezeket a tutorialokat itt tudod elérni: Adobe Illustrator tutorialok