Hasznos tippek logótervezéshez!
Ezzel a névvel indítok egy új cikksorozatot az oldalon, pár érdekes tippet próbálok az olvasóknak bemutatni, példákkal illusztrálni, és érdekes történetekkel megfűszerezni. Az első ilyen tippem a rejtett üzenetek bemutatása a logókban.
Egy logó megtervezése során a legkisebb részletekre is kiemelt figyelmet kell fordítani, annak érdekében, hogy az embléma a cégünket könnyen felismerhetővé, és emlékezetessé tegye. Nem elegendő csupán a színekkel és a formákkal játszani, hanem jól megfontoltan egy olyan tökéletes logót kell tervezni, amely információt is közöl a vállalatról. Ám ezt az információt nem fontos minden esetben azonnal észrevehetővé tenni. Sőt, egy logóban elrejtett üzenettel, hatékonyabban hozzá tudsz járulni a cég sikeréhez. Egy nehezen felismerhető, első pillantásra szinte észrevehetetlen üzenet emlékezetesebbé tudja tenni a vállalatot és a logót is. A rejtett üzenetek technikáját már több, nagy sikerű vállalat is alkalmazza a logójában.
Lássunk néhány példát, ezek szemléltetésére:
1) A FedEx kis nyilacskája
Az egyik legjobb rejtett üzenet a FedEx logójában lett elhelyezve. Hosszas keresgélés után, az üzenet felfedezése általában az „AHA!” felkiáltást eredményezi, ugyanis az elrejtett szimbólum ott van az orrunk előtt, és legtöbbször mégsem vesszük észre. A FedEx esetében az „E” és az „x” betűk között lett elhelyezve negatív térben egy jobb oldalra mutató nyíl. Ez a nyíl a FedEx esetében az előrehaladás szándékát fejezi ki, és a tudatalattink számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a FedEx rendkívül gyors. Ezt a kifejezetten emlékezetes és ötletes logót Lindon Leader alkotta meg az 1994-es esztendő során. A dizájner akkor fedezte fel a rejtett üzenet lehetőségét, amikor a különböző színekkel és betűtípusokkal játszadozott a FedEx logójának megtervezése közben.
2) Amazon “a”-tól “z”-ig!
Egy másik jó példa a rejtett üzenetek szemléltetésére az amazon.com, elektronikus kiskereskedés logója is. A webáruházban mindent be lehet szerezni, és ezt egy rejtett üzenet formájában sugallják is a vevők számára. A logóban ugyanis, egy aranyszínű nyíl mutat az „a” betűtől a „z”-ig. Továbbvizsgálva a logót, azt is észrevehetjük, hogy az a-tól z-ig mutató aranyszínű nyíl egy mosolygó arcot is szimbolizál, amely egyet jelent azzal, hogy a webáruház vásárlói elégedettek a szolgáltatás minőségével. Az amazon.com logójának ötlete a 2000-es év során született meg.
3) Az NBC pávája
A következő példában az NBC televíziós csatorna logóját említjük meg, amely ugyancsak jó példa a rejtett üzenetek megjelenítésének módszerére. Az NBC logójában kezdetben egyértelműen kirajzolódott egy páva motívum. A páva egyébként a színbeli gazdagságra való utalást jelentette és ezt a kezdeti logót az 1956-os évben készítették el. Később, az idő múlásával a logót folyamatosan tökéletesítették, illetve finomították, míg az 1986-os évben a páva fejét jobb oldalra fordították és el is rejtették az emblémában. A jobb oldalra forduló fejjel egyébként a jövőre való fókuszálást jelenítik meg. Ez az 1986-ban elkészített logó volt a mai NBC emblémának az alapja.
4) A Tour de France biciklije
Megvizsgálhatjuk a Tour de France ötletes logóját, amely szintén egy rejtett üzenetet foglal magában. Első ránézésre talán könnyedén fel lehet fedezni azt az sziluettet, amely egy kerékpárost ábrázol a Tour szó „R” betűjében. Tovább elemezve az emblémát rábukkanhatunk a versenyző kerékpárjára is, az „o”, az „u” és a mögöttük lévő aranyszínű kör formájában. Sőt, az aranyszínű kör egyben, a francia kerékpáros körversenyen részt vevő versenyzők mezének a színére is utal.
5) A Toblerone rejtett medvéje
A svájci csokoládé gyártó cég minden bizonnyal szeretett volna egy finom utalást rakni arra a helyre, ahol a “csoda” megtörténik, ezért egy táncoló medvét rejtettek el logójukban. A nézelődőnek minden bizonnyal nem tűnik fel elsőre, hiszen nagyon ügyes munkát végeztek a designerek, most azonban mindenki megnézheti magának. Persze, lehet izgalmasabb teszt lenne, ha lemennének a boltba és testközelből győződnének meg róla, mondjuk kóstolás közben.
Végezetül
Ezekből a példákból is láthatjuk, hogy egy tudatosan megszerkesztett logóval, nemcsak a színek és betűtípusok segítségével lehet üzenni a vásárlók felé. Ha kreatívan használod a logódat, akkor a tudatalattiuk számára rejtett üzeneteket adhatsz át, így a vállalatod jóval sikeresebb és emlékezetesebb lesz majd számukra. Számos példát fel lehetne még hozni a rejtett üzenetekre: Forma 1 logója, A Sun microsystems, Az LG, Continental, Sony Vaio, stb… Ha valaki tud még hasonló érdekes rejtett üzenettel rendelkező logókról, kérem ossza meg velünk.
A logótervezésben egy nagyon jó plusz dolog lehet ez a technika, azonban nem mindig érdemes beleerőltetni a rejtett üzenetet a logókba. Ha megvan a megfelelő kreatív ötlet, ami nem rombolja le a logó eredeti imázsát, akkor viszont kötelező. Ezért mindenki kérje ki Grafikusa, Designere véleményét!