Logó készítés ingyen

ekkor: 2016-10-31 · Kategória: Képszerkesztés Szakosan

Ingyen logó tervezés, azonnal, vektorosan!

Ha a Google keresőből jössz a cikk címe láttán, akkor már az első mondatban el kell keserítselek az ingyen logó tervezést illetően: sajnos nem fogsz ingyen logót kapni nálam és azt sem ajánlom, hogy másoknál végy igénybe egy ilyen szolgáltatást. Kivesézem a témát és azt is bemutatom, hogy miért nem lehetséges a minőséget és az ingyenességet (vagy olcsóságot) összeegyeztetni a valóságban.

Létezik egyáltalán ingyen logó?

Igen, valóban létezik az ingyen logó tervezés online, bár gyakran inkább átverésről van szó (egyszerű marketingfogásról). Az átverés egyik fele, hogy általában nem is ingyenesek. A magyar organikus találati listán a Google-ben pl. található az első helyen egy freelogoservices.com oldal, ami már a domain nevet illetően is azt sugallja, hogy tényleg ingyenes logókészítésről van szó, pedig a valóságban arra épít, hogy ha az ember végignyomja a 4 lépcsős instant logótervezést, (beleöl mondjuk 30 percet – 1 órát, válogat, használja az online szerkesztő felületet) akkor ki is fogja fizetni a végén hirtelen felpattanó 40 dolláros árat, csak azért hogy megkapja az előzőleg kiválasztott logó forrásfájlokat.

A másik nagyszerű példa, ahogy mondjuk ezen az oldalon látható: freelogodesign.org, hogy maga a tervezési folyamat szintén ingyen végigkattintgatható és még “ingyenes” csomagjuk is van a végén (ami egyébként egy gyakorlatilag használhatatlan 200x200px-es PNG képet jelent), de a vektoros forrásokért már 39 dollárt kér a rendszer. Arról nem is beszélve, hogy kötelezően feliratkoztat mindenféle hírlevélre, mondanom sem kell, hogy cserébe folyamatosan számíthatunk spamekre életünk végéig.

Én végigkattintgattam az összes első oldalas “free logo” szolgáltatást a Googleben, és mindegyik azonos koncepciót használ. Az is ritka, hogy ingyen bármit is ad egyáltalán és akár több 100 dollárig is elmennek árban, egy automatikusan generált logóért. Sokszor látni adwords hirdetést, ami gyakorlatilag a világ legtöbb országában egyszerre fut és meglehetősen jól keresőoptimalizálnak ezek a cégek (valószínű van igény erre és van is miből). Ezeket az oldalakat hívhatnánk ügyes marketingnek, de én jobban szeretem az átverés kifejezést. Abban biztos vagyok, hogy jövedelmező üzletágról van szó.

ingyen-logo-valoban-ingyenes

Logók nagyon olcsón!

A másik téma a külföldön egyre népszerűbb, pár dolláros logó tervezés, amit nagy léptékben a fiverr kezdett el néhány évvel ezelőtt. Ez egyébként egy szolgáltatás-gyűjtő oldal, ahová bárki regisztrálhat és pénzzé teheti “tehetségét”. Természetesen az indiaiak és egyéb fejlődő országok gyorsan rájöttek, hogyan lehet költséghatékonyan felvenni a versenyt pl. a fenti “ingyenes logókészítő oldalak” minőségével (ami valljuk be, nem egy magas léc) és el is kezdték ipari méretekben ontani a logókat. Ezek az oldalak jutalékot kapnak minden egyes elvégzett munkából, tehát közvetlen érdekük fűződik ahhoz, hogy marketingeljék a tehetségtelenséget.

5 dollártól már simán kapsz minimum 2db (Stunning, Manificient, Amazing, Professional) logót, ráadásul gyakran 1 napon belül. Reklamálni természetesen lehet, de nem érdemes, hiszen ha a szolgáltatás teljesült, akkor nem igazán lehet a pénzt visszakapni. Arról nem is beszélve, hogy sok ember nem fogja hiányolni az itt elköltött 5 dollárt, hiszen ezeknek az áraknak köze nincs a logó készítés valódi piaci áraihoz és ebből sejthető, hogy egy gyatra minőségű logóra is csak legyintenek majd: “Ez van, végülis csak 5 dollárba került, nem is vártam többet…”

Ezen felül gyakran kommunikációs hibák lépnek fel, hiszen az angolt is nagyon nehezen “töri” az indiai “designer”, pláne ha valami probléma lép fel a tervezési folyamat közben… Hallottam egyébként pozitív példákat is, hogy valaki nagyon meg volt elégedve az ott kapott tervekkel, de ez gyakran abból fakad, hogy az ár/érték aránnyal meggyőzi magát az ember és akinek mondjuk egyszeri ötlet kipróbálása a cél egy komolytalan online ötlethez, annak ez a tényleg baromi olcsó tervezés kapóra jön. Erre is van igény, hiszen ha nem lenne, akkor nem csinálnák…

Pályázatos oldalak. Többet, azonos árért?

Nem akarom ezt a fajta logókészítést a fentiekhez sorolni, mert ennek tényleg van létjogosultsága a piacon, csak ha már ilyen részletesen megnézzük az összes lehetőséget, akkor érdemes néhány szóban leírni miről is van szó. Itt elvileg a megrendelő határozza meg azt az összeget, amennyit hajlandó áldozni a logó terveztetésére. Elméleti szinten tehát akár olcsó is lehetne ez a fajta szolgáltatás. Hazai téren talán egy oldal van, ami említésre méltó, a kreanod. Ez egy közösségi pályázatos oldal, ami annyit jelent, hogy bárki hirdethet itt pályázatot és bárki pályázhat is rá. Lehet, hogy egyszer kibontom bővebben a témát, mert egy külön cikket is megérne a dolog. Az előnye annyi, hogy ha a hirdető elég nagy összeget ajánl a legjobb pályázónak, akkor elég sok pályázati anyagot fog kapni, amik közül tényleg lesz pár szakmai szemmel is értékelhető, de a többség (durván 80% a szubjektív vélményem szerint) silány próbálkozás. Nyilván a hátrány akkor lesz igazán látható, amikor az összeg nem elég nagy, hiszen minden designer beárazza a saját munkáját és valóban ügyesek egy bizonyos összeg alatt nem fognak dolgozni.

Pozitív, hogy néha bepróbálkoznak hazai téren is elismert és tényleg kreatív designerek, de összességében ezen a kis piacon szerintem döcög az egész rendszer. A legfőbb gond, hogy kevés a pályázat szerintem (persze ez nyilván változó, de pl. a cikk írása időpontjában 2 aktív pályázat fut) és ezzel nehéz bevonzani a pályázókat is. Külföldön van, aki konkrétan ilyen pályázatos oldalakból él (noha, szerintem itthon is vannak egy páran, akik külföldi pályázatos oldalakra vannak szakosodva), de itthon ezt lehetetlen megtenni szerintem.

A másik hatalmas problémát az alapkoncepcióban látom: a sok pályamű alapvetően nem jó dolog, csak látszólag. Egyrészt időigényes átnézni mindent és a nagy része elkeserítően gyenge, másrészt mivel nagyon változó minőségűek a logók (és egyéb kreatívok) ezért a megrendelők is gyakran rossz döntést hoznak, személyes véleményem alapján rengeteg tényleg jó logó lesz kikukázva és sokszor egy teljesen átlagos logó lesz a díjazott. Ez egyrészt kiszámíthatatlanságot hoz a pályázók részéről, másrészt így a valóban jó designerek lekopnak, hiszen nincs valódi kommunikáció a tervezési folyamatban, csak a megrendelő részéről van egy rapid véleményezés. Ez egy kreatív szakma, szerintem nem nagyon lehet így iparosítani és talán nem is érdemes. A másik hátrány, hogy hiába egy logótervezés, nem feltétlenül lehet majd folytatni a munkát az adott (bevált) grafikussal, pedig a valóságban azt tartom jó megoldásnak, hogy az bontsa ki a cég arculatát, aki egyszer már megfelelt korábban a megrendelőnek.

Van, akinek viszont érdemes használni mégis, de általában azoknak megfelelő, akiknek egyrészt van pénzük rá bőven (100.000 Ft felett érdemes szerintem pályázatot kiírni pl. logó készítésre), másrészt akik tényleg ismerik a tervek piacképességét. Ezen felül az idő tényező sem elhanyagolható tény, itt azért a pályázatok java része hónapokig is eltart, rengeteg tervet kell véleményezni és a végén akkor is választani kell egy befutót, ha esetleg nem született olyan terv, ami őszintén tetszene az embernek. A pályázat kiírása sem egyszerű, hiszen részletekbe menően le kell írni mindent, hogy a 15 éves Pistike és a 30 éves (8 éve a szakmában dolgozó) designer is megértse egyaránt. Van tehát kockázat, de általánosságban a megrendelők elégedetten jönnek ki a dologból (ahogy láttam).

ingyen-logo-keszites

Egyéb hátrányok

Az ingyen logó generátorok és egyéb ipari módszerek sok veszélyt rejtenek. Az esztétikai hiányosságon felül az ügyfél rakja össze ezeket saját ízlése szerint, ami magában hordozza annak a lehetőségét, hogy használhatatlan lesz a végeredmény. Egyrészt gyakran 1 elrendezésben, 1 színállásban kapjuk meg a forrásokat (ami kevés egy arculatban való rugalmas felhasználhatósághoz), másrészt még ha meg is kötjük magunkban a szükséges kompromisszumokat, akkor is nagy az esélye, hogy csak egy tucat-logó lesz az eredmény. Az emblémát már 100-an felhasználták korábban és a tipográfia is csak egy szabadon választott font, korkátolt színezési lehetőségekkel. Sokan alapvetően elhibázzák az elején, hiszen a témakörös-bontás jó ötletnek tűnik, de gyakran nem kell a tevékenységi körünket a logóba tenni.

Ha eltekintünk az átveréstől és meghozzuk a kompromisszumokat, megbarátkozunk azzal a tudattal, hogy ez lesz cégünk új logója, akkor sem biztos, hogy nyomdai értelemben egy felhasználható vektoros fájl lesz az eredmény. Láttam már olyat, hogy a forrásfájlok hiába voltak vektorosak, a különböző automatikus konvertálások miatt gyakorlatilag újra kellett rajzolni a végeredményt, mivel a rétegezések és az illesztési hibák miatt pl. nem lehetett körvonalazni a logót. Persze nyilván lehet reklamálni ezeken az oldalakon is, de valóban érdemes idáig eljutni? Nem hiszem.

Mit csináljak tehát, ha nem szeretnék logóra költeni?

Ha valaki nem érzi fontosnak a logó elkészítését és nem szeretne erre áldozni, akkor kevés lehetősége marad. Írtam korábban arról is, hogy ha egy cégvezető a saját kezébe veszi az irányítást, akkor elkészítheti saját logóját is és ez tényleg ingyen van. A gond általában azzal szokott lenni, hogy kevesen látják reálisan, mi is számít jó logónak. Ezen felül sokan maguknak tervezik a logót, nem a piacuknak és az esztétikai érzék sem mindegy. Túl sok kritériumnak kell megfelelni a piacképesség érdekében és ebből kifolyólag a tanácsom, hogy bízzuk profira a logókészítés és az arculattervezést is. Vannak jó ár/értékű szolgáltatások a piacon, amik tényleg megfizethetőek és ne dőljünk be ezeknek az ingyenesnek tűnő oldalaknak. Hozzunk olyan döntést, ami hosszú távra szól, egy jó arculatot csak egyszer kell megcsináltatni és utána időtállóan használható lesz.

Ha nincs a kezünkben a megfelelő összeg egy komplett arculat megtervezéséhez, akkor gondolkodjunk modulárisan. Kezdjük a logó elkészítésével, majd szépen tegyük hozzá utólag a különféle arculati elemeket (névjegy, papír sablonok, bélyegző, weboldal, stb…). Ezen felül pedig konkretizáljuk az elképzeléseinket, hiszen akkor a tervezés menete is jóval olcsóbb lehet (kevesebb koncepció kell a végleges eredményig). Dolgoztassunk szabadúszókkal, hiszen nekik kedvezőbb áraik vannak és sokszor kreatívabbak, mint a kreatív cégek, akik 8 órában foglalkoztatnak grafikusokat. Nézzük meg a lehetőségeket a piacon és ha valaki mellett döntöttünk, akkor bízzunk benne.

Összegzés

Anélkül, hogy mások piacát rontsam (az enyémet meg látszólagosan építsem) levonhatja mindenki a maga tanulságait. Jól látszik, hogy semmi nincs ingyen manapság és aki túlzottan spórolni szeretne szembesül azzal, hogy elég sok pénzt ki lehet dobni az ablakon, akár kis összegekben is.

“Az olcsó gyakran a legdrágább”

Egyszerű tanulság és szinte minden témakörben igaz. Ha esztétikailag és egyéb piaci szempontokból értékelhető logót szeretnénk, akkor dolgoztassunk már a kezdetekkor is profikkal és megspóroljuk magunknak azt az időt, amit erre a témára fordítunk feleslegesen. Tudom, hogy senki nem ezt szereti olvasni és valószínű sokan hiteltelennek fogják a cikkemet ítélni (hiszen én is árulok ilyen szolgáltatást ezen a honalpon), de nem azért írtam le ezeket, hogy a konkurenciát leépítsem, hanem azért mert ez az igazság.

Szeretnél egy profi logót terveztetni? Ha igen, keress meg elérhetőségeim egyikén!
Amennyiben igen, akkor vedd fel velem a kapcsolatot és nézd meg referenciáimat!

Ha még mindig vannak kérdőjelek, akkor itt van pár link, amik szintén hasznosak lehetnek:

5 Fontos szabály a logótervezéshez

Logótervezés és a pszichológia kapcsolata

Rejtett üzenetek a logókban