A kevesebb néha több!
Akik voltak már ezen a blogon bizonyára gyakran találkozhattak a címben említett mondással. Minden grafikusnak van saját stílusa, amit sajnos nem minden munka során lehet kamatoztatni. Az én stílusom a “minimal” logótervezés. Úgy vélem, hogy a kreatív ötletek nagyobb sikerrel hatnak az emberekre, mint egy sima átlagos “szolgáltatást leíró” logó. Természetesen néhány esetben egyszerűen nem működik megfelelően a minimalizmus, de ahol lehet próbálom a megrendelőim felé javasolni a használatukat.
Milyen előnyei vannak a stílusnak?
- Könnyen megjegyezhető: Természetesen minél kreatívabb ötlet található a logóban, annál nagyobb a hatása is, továbbá minél egyszerűbb vonalvezetést és színeket használ, annál nagyobb az esélye, hogy megmarad az emberek fejében.
- Könnyen beilleszthető bármilyen környezetbe: A jó logó bárhol felhasználható. Egy egyszerűbb ábrát könnyebb módosítani bármilyen háttérre, illetve környezetbe.
- Könnyebben gyártható: Ha mondjuk ruhára szeretnénk varratni az emblémát, vagy épp egy céges autóra szeretnénk felmatricáztatni, nem mindegy, hogy mennyire minimalizálhatóak a költségek. Amennyiben a logó eleve egyszerű, úgy megspórolhatunk akár jelentős összegeket is, anélkül, hogy a céges arculaton változtatni kellene.
- Modern és trendi: Aki követi a divathullámokat a grafikai trendekben, az megállapíthatja, hogy az utóbbi években szinte mindenhol megjelent a minimal és a flat design. A nagyobb cégek kezdték el minimalizálni a stílusukat és szépen lassan kiterjedt a kisebb vállalatokra is. Ha modern stílust keresünk, akkor a minimal egy tökéletes választás.
- Időtálló: Ha pár nagyobb cég logótörténetét megnézzük, akkor látható a trendek változása. A logók folyamatosan letisztulnak, egyszerűsödnek. Ennek egyik oka, hogy az emberek már nem figyelnek oda a reklámokra olyan mértékben, mint korábban, ezért muszáj egyszerűsíteni az ingereket is. Másrészt a nagy cégeknek is óriási költséget jelentene egy bonyolult logó.
Tévhitek és negatívumok
- Könnyű létrehozni a logót: Attól, hogy egy ábra egyszerű, nem feltétlenül könnyű elkészíteni. A kreatív ötlet sajnos nem jön azonnal, sokat kell próbálgatni az ábrákat, amíg meg nem találjuk azt, amire szükség van az adott projektnél.
- Sablonos: Az egyszerűség egyik hátulütője, hogy sok logóhoz hasonlíthat a miénk. Ezért kell olyan kreatívot kitalálni, mely tipikusan csak az adott cégre jellemző. Ezt lehet még bonyolítani a megfelelő tipográfiával is, hogy még teljesebb hatást érjünk el.
- Nehezen bonyolítható: Gyakran előfordul olyan eset, amikor bonyolítani kell egy egyszerű logót. Természetesen a minimal logókat is ki lehet színezni, sőt 3D-s látványtervekkel a végtelenségig lehet fokozni a hatásukat.
- Nem passzol a cég tevékenységéhez, vagy a beállítottságához: Minden szolgáltatáshoz meg lehet találni a megfelelő minimal logót is, habár ez gyakran nagyon nehéz feladat. Egy minimal logó is kifejezhet agressziót, fiatalosságot, profizmust, emberközpontúságot vagy bármilyen célkitűzést, ami fontos a cég szempontjából.
Szeretnél saját kreatív logót? Kattints ide!
Néhány igazán kreatív minimal logó
Hozok néhány külföldi példát azokra a koncepciókra, amikben a minimalizmus és a kreativizmus profi módon egyesül. Egy kis angol tudás szükséges lesz a logók megfejtéséhez, de szerintem mindenki rá fog jönni majd, hogy mi a nagy ötlet az adott emblémában.