Mire is kell gondolni?
Az ikonikus logók a legelterjedtebb logótípus. Olyan – jellemzően erősen – leegyszerűsített grafikák vagy szimbólumok, melyek a lehető legpontosabban tükrözik a cégünket, vagy egy terméket. Ezek a képek lehetnek elvont, szimbolikus jelentéstartalmúak is, de akár pontosan meg is jeleníthetik a reklámozni kívánt dolgot. Természetesen a főszereplő maga az ikon, ez határozza meg a logó végleges mondanivalóját, de általában rövid szöveggel együtt szokták elkészíteni, amely lehet a cégnév, vagy terméknév, illetve manapság nagyon divatos, hogy egy kategorizáló szó is mindezek alá kerül, de erről majd később.
Hogyan használjuk?
Ha valakit megkérdezünk arról, hogy körvonalasan írja le, milyen logótípust szeretne, akkor nagy az esély rá, hogy ezt a logótípust írja majd le. Tervezésnél nagyon jól kell ismerni magát a népszerűsíteni kívánt céget vagy terméket, hiszen csak így lehet a megfelelő szimbólumot létrehozni. Akkor jó egy ikonikus logó, ha a szimbólumból azonnal tudja a néző, hogy mit is reklámoz pontosan. Az összetett gondolatokat, és koncepciókat nagyon nehéz leképezni a lehető legegyszerűbb formákkal, ám mégis erről szól az ilyen típusú logó tervezése. Szöveg nélkül is felhasználhatónak kell lennie, és szintén fontos, hogy kellőképp egyszerű legyen a “fekete-fehér” verzió használhatósága miatt.
Az a bizonyos “Tagline”
A tagline (vagyis a szimbólum mellé rendelt írás) szerepe ennél a logótípusnál kevesebb, de a megfelelő használattal tovább növelhető vele a logóhatékonysága. Fontos, hogy a tagline ne legyen 5 szónál több, könnyen megjegyezhető és igazán találó legyen, tömör információtartalommal. Nem szabad viszont, hogy a tagline “emelje” használhatóvá logónkat, hiszen a szimbólumnak önállóan is “működnie” kell. Az ikonikus logóknál általában szlogen szokott szerepelni a tagline helyén, mivel ha maga a brand van szöveges logóként alkalmazva, akkor az már “Vegyes logónak” minősül az én olvasatomban. Természetesen elég vékony a határ ezek között a típusok közt.
Pár példa a tagline-okra
Az ikonikus logók tervezési menete
Az ilyen típusú logók tervezésekor mindig az áll a középpontban, hogy funkcióját betöltse, azaz megjegyezhető legyen, egyszerű formákkal, a legkevesebb effektezéssel mutassa be a céget vagy a terméket, mellébeszélés nélkül. A szimbólumnak felismerhetőnek kell lennie alacsony felbontású tevékenységeknél is, és költséghatékonynak, mikor “realizálva” van mondjuk pólón, nyomtatványokon, ajándéktárgyakon (ezt elérhetjük a színfelhasználás minimalizálásával, illetve a formák leegyszerűsítésével). Ha cégünknek van már egy kialakult arculata, akkor természetesen az arculathoz kell igazítani a logót és nem fordítva.
Általában az ügyféltől elkérjük a szükséges háttér-adatokat és egyszerű skicceket készítünk papíron. Ha már megvan a koncepció, akkor a válogatott skicceket digitalizáljuk és vektorosan elkészítjük a béta-logótervet. Azért nehéz a művelet, mert a designer keze meg van kötve, sok szempontnak kell megfelelni, hogy a végén egy valóban használható ikonikus szimbólum legyen a végeredmény. Ha a béta logóterv tetszik az ügyfélnek, akkor elküldünk pár színállást, megtervezzük az esetleges szöveges részeket (tagline), és csinálunk pár koncepciótervet arról, hogy hogy nézne ki a valóságban.
A szimbólumoknak önmagukban is meg kell feleljeniük az elvárásoknak!
Az itt látható logókat szerintem ismeri mindenki. Ezek a változatok stilizálva, vagy akár leegyszerűsítve (kevés színből) is felismerhetőek és már a formájuk is belevésődött az agyunkba. Azonnal a terméket vagy a szolgáltatást juttatja eszünkbe. A legnagyobb cégek logóinak már szinte történelmi hátterük van, általában valami találó story kapcsolódik a brandhez. Természetesen egy kisebb cégnek mindig nehezebb a dolga a promótálást tekintve, de úgy gondolom, hogy egy jó logó nagy mértékben megkönnyítheti a dolgot. Fontosabb, mint sokan gondolják, de ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy egy rosszul elkészített logóval sokat árthatunk cégünk arculatának.
Összegezve
Mit vegyünk figyelembe a ikonikus logó típusok alkalmazásakor?
Előnyök
- Az arany középút az egyszerűsített szöveges logók és az illusztratív logók között.
- Rengeteg (talán a legtöbb) cég használja nagy hatékonysággal, köztük természetesen nagy márkák is (pl. az autógyártó cégek nagy része).
- Könnyen megjegyezhető, azonnal hat az agyunkra.
- A legtöbb médiában lehet alkalmazni hatékonyan. Költséghatékonyan lehet “realizálni” is (pólóra nyomás, hímzés stb…)
- Alacsony felbontásban is használható.
- Védjegyként is alkalmazható, kézenfekvő megoldás.
- Jó választás a high-tech és a feltörekvő cégek részére.
- Általában több színben is fel vannak használva a “közegtől” függően, könnyű szerkeszteni.
- Fekete-fehér változatban is felismerhető.
- Könnyű felismerni kis méretben, vagy nagy távolságról is.
- Könnyű a logót továbbfejleszteni digitálisan (pl animációk, mozgó reklámok, bannerek).
Hátrányok
- Nehéz egyedi ikonikus logót létrehozni, mely valóban tükrözi a céget vagy terméket.
- Tapasztalt grafikus kellhet a megfelelő eredmény eléréséhez.
- Nagy a kockázata a “clip-art” hatásnak, ha nem megfelelő módon lehet elkészítve.
- Mivel populáris logótípus, könnyű lemásolni is, vagy az ötletet ellopni.
- Bizonyos körülmények között a szimbólum megkövetelheti a tagline használatát az értelmezhetőséghez.
- Bizonyos esetekben nehéz beilleszteni illusztrációk közé, pont az egyszerűsége miatt.
- Sokan túlbonyolítják, és így elveszíti funkcionalitását a logó.