A megújult Google képkereső

ekkor: 2013-02-01 · Kategória: Képszerkesztés Szakosan

Miről is van szó?

A google az elmúlt hetekben bevezette (hazánkban is)  az új képkereső motorját. Az új design mellett új funkciókkal bővült a repertoár, ami a felhasználóknak megkönnyíti a képekkel kapcsolatos tevékenységeket. Hongyi Li, a Google Proejkt Managere hivatalosan is közzé tette, miért látták szükségesnek a képkereső megreformálását. Elmondása szerint a felhasználóktól és webmesterektől kapott visszajelzések alapján változtattak, a felhasználói élmény javítása érdekében.

Az újítások

  • A kép mostantól fogva nagyobb méretben is megtekinthető anélkül, hogy át kellene navigálni a képet tartalmazó oldalra.
  • A fontos meta-információ megjelenítése a a jobb oldali sávban,  illetve beleépítették a “hasonló képek keresése” gombot is, mely funkció egyébként a Google képtartalom alapján történő keresését használja.
  • A domain név már lekattintható egy külön gombbal (főoldal) és a kép elérési útja is külön-külön. A Google szakemberei azt állítják, hogy a tesztek alapján így több az átkattintás az adott oldalra és a Google is több linkkel mutat a keresésekben, melyek a forrásra mutatnak.

Google megújult képkereső

Felhasználói szemmel

A változtatások hasznosak, több szempontból is: a képkeresés nagy mértékben felgyorsul, hiszen nem kell elnavigálnunk a forrás oldalakra azért, hogy meggyőződjünk a kép valódi minőségéről. A felsorolásban említett meta-adatok egyenlőre még nem láthatóak, de várhatóan bevezetésre kerül ez a funkció is. Nagyon hasznos továbbá a “További méretek” gomb, hiszen eddig csak körülményesen lehetett hozzáférni ehhez az infóhoz. Gyakorlatilag azok számára jó az újítás, akik minőségi képeket keresnek, de nem szeretnek időt tölteni azzal, hogy egy reklámokkal-túlzsúfolt háttérképeket tartalmazó oldalon keresgessék a forrás-fájlt.

Webmester szemmel

Ha hihetünk Hongyu Li-nek, akkor az ilyen jellegű weboldalak nem észlelnek majd különösebb változást, ám ha engem kérdeztek, valószínűleg meg fog csappanni a látogatottság és “cserébe” még az adatforgalom is ott marad a webmesterek szerverein, mivel a Google csak kis méretben cacheli a képeket (mint bélyegképek) és az eredeti méretet a forrásfájl alapján tölti be (ezért észlelhető lassú kép-élesedés, ha a listában lévő képekre kattintunk). Webmester szemmel nem lehet pozitív eredményekre számítani, de ez a saját véleményem. A google szerint az eddigi 2 link helyet 4 -et kapnak az oldalak (ami ugye statisztikailag nagyobb esély a kattintásra), hiszen maga a nagyított kép, a kép címe, az “Eredeti kép megtekintése” gomb és persze a főoldali link is a forrás-weblapra mutat.

Ha valaki olyan képekre keres majd, ahol nem számít a tartalom, akkor valószínűleg el fog maradni a látogatás (hiszen nincs rákényszerítve). A tartalomból kiemelt képeket pedig ugyanúgy megnézik majd a látogatók, hiszen önmagukban nem érnek semmit. A bökkenő ott van, hogy az emberek azért használják a Google képkeresőjét, hogy képeket találjanak és ilyenkor általában nem érdekli őket a tartalom (hiszen arra ott a sima kereső).

A várható jövő

Sajnos a jövő a webmesterek szemszögéből nézve nem túl pozitív. Az általam megkérdezett webmesterek már érzik a forgalom csökkenését a bevezetés óta, a képekkel foglalkozó oldalakon. Persze ilyenkor az ellentábor azt mondja, hogy azok nem voltak “értékes” látogatók, de marketing szempontból minden látogató érték. Az egyik szemem sír, a másik nevet. A funkciók többsége eddig is elérhető volt, csak nem ebben a formában. Őszintén szólva a képkeresőnek már régóta valamilyen hasonló formában kellett volna működnie. A “keresési élmény” javulásával személytelenebb lesz a kereső, de összességében hasznos újításnak tartom.