A Grafikus kiválasztása

ekkor: 2014-12-07 · Kategória: Képszerkesztés Szakosan

Grafikát, designt, logót szeretnék

Ha valamilyen grafikai munkára van szükségünk, akkor két lehetőségünk van. Az egyik, hogy megpróbáljuk mi magunk elkészíteni. Nem lehetetlen, az interneten ma már bármit meg lehet tanulni, ám ez hosszú folyamat és a készség mellett olykor különféle (nem olcsó) szoftverek kezelésének elsajátítása is szükséges hozzá, a háttérismeretről nem is beszélve, hogy egy grafikai anyag hogyan lesz a későbbiekben is jól felhasználható (pl.: nyomdakész, vektoros, rétegelt). Egy kis segítség hozzá.

Ha ezt az ötletet idő és energia hiányában elvetjük, akkor csak az a lehetőség marad, hogy megbízunk valakit. De kit?

Döntsük el pontosan, hogy mire is van szükségünk

Még mielőtt felütnénk a google-t és az első grafikai cégnek írnánk tegyünk egy rövid és hasznos kitérőt és fogalmazzuk meg, mire is van szükségünk.

A grafikusok (sem) gondolatolvasóak, legalábbis nagyon kevés rendelkezik közülük ezzel a képességgel. Ezért a megrendelőre hárul a feladat, hogy pontosan megfogalmazza először saját magának, hogy mit is szeretne. Nem bonyolult a dolog, pár kérdést kell feltennünk magunknak és ezekre kell a választ megkeresni:

  • Milyen cégnek, szolgáltatásnak, közösségnek kell a grafikai anyag?
  • Mi a cél a grafikai anyag létrehozásával?
  • Kiket szeretnék elérni a grafikai anyaggal?
  • Vannak-e kötöttségek benne? (pl.: kialakult arculat, egy meglévő elképzelés, egy kedvenc szín, stb…)
  • Mennyi időm van ennek létrehozására, elkészíttetésére?

Ha ezeket a kérdéseket megválaszoljuk, akkor le is írhatjuk és már készen is van egy brief, amit ki lehet küldeni a grafikusoknak árajánlat kérésre. Az ár fontos, azonban a marketing minősége még fontosabb, ugyanis a jó grafikai anyagok az elkészítésük időpontjától számítva folyamatosan hozzájárulnak majd az ügyfél, vevőszerzéshez. Így sajnos kimondható, hogy nem minden grafikai anyag sikeressége mérhető közvetlenül. Haladjunk tovább, az igények megvannak, mi segíthet még, hogy megtaláljam a megfelelő embert?

Grafikus kiválasztása

Nem olyan egyszerű a helyzet, mint ahogy elsőre gondolnánk. Sokan foglalkoznak grafikai anyagok létrehozásával, sok a jó grafikus Magyarországon. A megfelelő ember kiválasztása időigényes lehet, de megéri a fáradtságot anyagilag is, illetve az eredményt tekintve is. Mit nézzek meg, ha keresgélek?

ott a grafikus designer

  • Nézzünk szét rendesen. Ha az interneten keresünk, ne álljunk meg az első oldalon. Attól, hogy valaki nem található meg esetleg az első 3 találatban, még nem feltétlenül végzi rosszabbul a munkáját, egyszerűen csak rosszabb a SEO-ja. Attól még lehet az emberünk.
  • A cég, vagy vállalkozó honlapja az egyik legjobb támpont. Ellenőrizhető rengeteg adat, aki pedig nem nyújt magáról kellő tájékoztatást, egyszerűen ne dolgozzunk vele. A bizalom fontos, már a legelső lépéstől.
  • Milyen árakon dolgozik a grafikus? Fontos, hogy megnézzük a konkurenciákat, mielőtt beleugrunk a megrendelésbe. Nem mindig a legdrágább a legjobb, ez egy kreatív munka, néha a nagy cégek árazása azért túlzó, mert egyszerűen ilyen az üzletpolitikájuk. Sokan úgy gondolják, hogy ha nagy összeget fizetnek egy munkáért, akkor az a munka annyit ér, pedig ez nem így van. Minden annyit ér, amennyiért el lehet adni.
  • Milyen a portfólió? Alap dolog, hogy megnézzük a referenciákat. Ez több ok miatt fontos: egyrészt, megnézzük, kikkel dolgozott már együtt a cég, vállalkozó, másrészt pedig megnézhetjük a stílust. mindenkinek van már kialakult stílusa, amit általában követ, illetve próbál végigvinni a munka során. Nagyobb cégeknél általában jobban meg van kötve a grafikusok keze,de a portfólió mindig beszédes. Nézzük át tüzetesen, még az is előfordulhat, hogy épp egy olyan anyagba botlunk, amilyenhez hasonlóra van épp szükségünk.
  • Keressünk meg több embert, céget. Egy e-mail nem kerül sokba, de egy telefon sem. Beszéljünk velük, kérjünk árajánlatot, nézzük meg mennyire készségesek, milyen ötleteik vannak, mennyire gyorsak, precízek. Automatikus válasz jön, vagy épp kioktatnak a telefonban? Lépjünk tovább, hiszen rengeteg cég várja az ügyfeleket, ha már az elején problémás a dolog, ne vesztegessünk senkire sem időt és energiát feleslegesen.
  • Jövőbeli tervek? Ha vannak a grafikai anyaghoz kapcsolt terveink (pl.: készíttetek egy logót, de majd kell névjegykártya is), akkor mindenképp olyan embert keressünk, aki foglalkozik az összes olyan dologgal, amire igényünk van. Ilyenkor kérjünk bátran árengedményt, írjuk le jövőbeli terveinket. Minden grafikus cég, vállalkozó hosszú távú ügyfeleket szeretne, tehát jó tárgyalási alapból indulunk, ha több szolgáltatásra van szükségünk.
  • Extrák? Épp akció van, vagy valaki egy szolgáltatásához ingyen ad neked valamit? Ne hagyd ki, de persze a fent leírt pontokat mindig tartsd előrébb annál, minthogy egy marketing eszköz miatt válassz valakit. Itt a te marketinged a fontosabb, nem az övék.
  • Bízz az erőben, Luke! Hallgass a megérzéseidre. Nézd meg mennyire nyitott, jó fej, szabad szellemű, kreatív az adott gárda, akivel dolgozol majd. Ha pozitív a benyomásod biztosan nem fogsz csalódni. Fő a rugalmasság. Probléma nincs, csak megoldás.

Ezt miért mondom el?

Nem szeretem rontani a hírem de lehet, hogy nem én vagyok az embered. Nézz szét bátran a konkurenciák között és ha találsz jobbat, ne dolgoztass velem. Ha úgy gondolod, hogy az én árazásom, stílusom megfelelő, akkor viszont írj egy üzenetet és nem fogsz csalódni. Hogy ezt honnan tudod majd? Olvastad a cikket?