HDR képek készítése Professzionálisan

ekkor: 2011-10-31 · Kategória: Pluginok, Kiegészítők

HDR képek készítése, ahogy a profik csinálják

Előző cikkem elég sok meleget és hideget kapott, mivel a lehető legegyszerűbb módot mutattam be a szoftveres HDR képek készítését illetően. Ezért úgy gondoltam most megmutatom más útjait is a HDR képek készítésének, hogy a fényképészek is meg legyenek elégedve. Természetesen ezek továbbra is szoftveres utak, tehát az eredmény javarészt tőlünk, és a személyes ízlés-világunktól függ, mivel a beállítási lehetőségek enyhén fogalmazva is nagyon sorétűek.

Bemutatom a HDR képek készítésének olyan útjait, amit a külföldi szakemberek használnak napjainkban, és ehhez megfelelő alapanyagokra és természetesen a Photoshop CS5 szoftverre lesz szükségünk, no meg erre a tutorialra.

TPA Center Tutorial

1) Előkészületek, Fényképezés

A fényképezőgép beállításai nagyon fontosak természetesen. A kritikákat elkerülvén leszögezném: én nem vagyok fényképész. Ha tényleg professzionális eredményt szeretnénk elérni, ahhoz professzionális eszközök szükségesek és persze kifinomult technika. A HDR effekthez több kiinduló felvétel szükséges, általában 5 darab felvételt használnak a profik, de ez persze rendkívüli módon függ az alkalmazott eszközöktől. A lényeg, hogy ugyanarról a témáról több felvétel készüljön, más-más expozíciós idővel, a záridő változtatásával.

Néhány fényképezőgépben már direkt használnak HDR módokat, de akinek nincs ilyen gépe, az se keseredjen el, hiszen ki lehet tapasztalni a megfelelő eredményt, rövid idő alatt. Ehhez szükségünk van egy stabil állványra, hiszen a témának állandónak kell lennie, rázkódás mentesnek stb. A gépünket kapcsoljuk blend-előválasztásos módba, Nikonnál: A, Canonnál: Av és be kell fókuszálni a témát az auto-fókusszal, majd kikapcsolni az automatikus élességállítást és manuálisan kell változtatni az expozíció mértékét, így elkészítve az 5 képet. Az egyes képek között annyi “Fé” értéknyi különbség legyen, ami szükséges a fényhatások jól elkülöníthetőségének érdekében. Ez az érték a Dinamika tartományra utal, tehát a képek legsötétebb és legvilágosabb pontjai közti lehető legnagyobb különbségre. A modern gépeknél ez már 10 F körül van, ha jól tudom.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy akinek nincs méregdrága fényképezőgépe, annak szoftveresen is el lehet érni HDR közeli eredményeket, de egy szakavatott szem rögtön kiszúrja (persze láttam már olyat is, hogy nem lehetett megkülönböztetni egy teljesen szoftveres módszerekkel és egy valódi technikával készített HDR képet, a beállításokat mind a két technikával el lehet rontani, főleg ha átesünk szürrealizmus világába). Viszont érdemes mérlegelni, hogy ez a különbség megéri-e a pénzt, főleg ha csak emiatt szeretnénk beruházni.

2) Szoftveres Összevonás

Ha megvannak a képeink, akkor még ne dőljünk hátra, hiszen semmi nem garantálja a jó eredményt. A Photoshop CS5-ben anno újdonság volt a HDR képek kezelése, erre több út van. Létezik az effekt jellegű HDR toning, amit akár egyetlen képre is lehet alkalmazni, viszont a Professzionális eredmény érdekében a képeinket összevonva kell kezelnünk, és úgy effektelni.

Ehhez nincs más dolgunk, mint megnyitni a képszerkesztő szoftvert és elérni a következő beállítást: File -> Automate -> Merge to HDR Pro. Tudom, hogy sok fényképész szívesebben használja a Lightroomot, ezért megjegyezném, hogy ott is nagyon egyszerűen elérhetjük: Kijelöljük a szerkeszteni kívánt képeinket, majd lenyomjuk a Jobb egérgombot -> Edit is -> Merge to HDR Pro.

A megjelenő ablakban nincs más dolgunk, mint kiválasztani a képeinket, vagy a mappát, amely tartalmazza a képeket. A legjobb ha fényképezőgépünk nyers, tömörítés-mentes formátumát választjuk közvetlenül, hiszen a Photoshop erre tökéletesen fel van készítve és így kapjuk majd a legtökéletesebb eredményt. Én ebben a tutorialban a TPA Centerről készített 5 képes fotósorozatot fogom használni, amely egy nyers DNG formátumban van meg. A Fotósorozat innen le is tölthető, ha valaki szeretne vele játszadozni (50Mb).

Természetesen, ha nyers formátumokkal dolgozunk, amelyek nagy méretűek, ne lepődjünk meg, ha a Photoshop is tovább számolja a feladatokat. A Professzionális képszerkesztéshez ugyanis elég erős konfigurációjú gépeket szoktak használni a képszerkesztők.

Ha megvannak a használni kívánt képink, nincs más dolgunk, mint nyomjunk le az OK gombot és a Photoshop kiszámolja az összevonást.

3) Szoftveres Effektelés

Ha minden rendben történt, megkapjuk a HDR Effect Tooning ablakunkat, ahol szépen alul látszódni fognak az általunk bevitt képek, mint valami film képkockái.

Az első dolog amire rögtön kitérnék az a “Remove Ghost” funkció, ami már bizonyos fényképezőgépekben alap helyzetben megtalálható, persze más-más fantázianéven. Arra jó, hogy ha valamilyen különbségek találhatóak a képek közt (ilyen például a bemozdulások, víz, fák lombjai, emberek, madarak… ),  akkor ezeket egy gombnyomással eltávolíthatjuk. Ha például az Eiffel tornyot szeretnénk HDR-ben felvenni úgy, hogy ne legyenek rajta emberek, akkor csinálunk egy állványról 100 darab képet, más-más időpontban és beállításokkal és ez a funkció eltünteti a mozgó objektumokat (tehát az embereket is) a témánkról.

Ha nem vagyunk megelégedve a kapott hatással, akkor alulról a sorozatból kiveszünk vagy épp hozzáadunk képkockákat és ezzel is befolyásolhatjuk a kapott eredményeket.

A képet itt teljes méretben megnézheted!

Finombeállítások, ízlések és pofonok

A következő beállításokat nem azért osztom meg, mert ez az etalon, hanem példaként. Ezt a képet kétféle verzióban készítem majd el, mind a kettő HDR lesz, csak más effekelést fogunk használni. Az első képen egy szolidabb HDR beállítást fogok használni, a másodikban pedig egy szürreálisabb hatást érünk el, egy előre beállított mentett Presettel (Scot 5 HDR Preset). Jöjjön tehát először az én elgondolásom:

A Csurga Verzió

A képet itt teljes méretben megnézheted!

A jobb oldali panelon az alábbi beállításokat használtam:

Radius: 200px; Strength: 1,20; Gamma: 0,80; Exposure: -0,25; Detail: 50;  Shadow: 0%; Highlights: 0%; Vibrance: 35%; Saturation: 10%.

A képet itt teljes méretben megnézheted!

Készítettem egy minimális torzítást a “Curve” ábráján is, ha akarjátok le tudjátok másolni a kép alapján.

A képet itt teljes méretben megnézheted!

Szerintem ez a verzió szolid, de mégis jól látszódnak rajta a HDR jellegzetességei.

A Scott 5 Verzió

Jöjjön a másik verzió, aminek a beállításait egy fájl tartalmazza, melyet innen tudsz letölteni. Ez egy HDT fájl, ami csak beállításokat tartalmaz. A HDR Tooning beállításainál a Preset lenyíló fül mellett van egy apró kis gomb, ahol el tudjuk menteni az eddigi beállításainkat, illetve be tudjuk tölteni az elmentetteket. Itt kell majd a letöltött Scott5 HDR fájlt betölteni, és alkalmazni.

Ha feltöltöttük és alkalmaztuk a beállítást a fenti képünkre, akkor már meg is született a végső, szürreális eredményünk. Van aki, így szereti, nincs is ezzel gond:

A képet itt teljes méretben megnézheted!

Ha nektek is van hasonló beállításotok, amit meg szeretnétek osztani velünk, írjátok le kommentkéntés kirakjuk ide a cikkhez.