Nagyítóban – Tim Tadder

ekkor: 2011-06-13 · Kategória: Nagyítóban

 

Tim Tadder

timtadder

Tim Tadder egy Profi Fotós, nem kisebb márkák díjnyertes reklám-kampányaiban vett részt, mint az Adidas, a Budweiser, a Coce Zero, Craftsman, Gatorade… Fotói erősen stilizált jellegűek, szinte kiszakadnak a valóságból, miközben valamilyen akciójelenetet mesélnek el a nézőnek. Tadder főleg a Sport, Felfedezés, Utazás témakörökben aktív, ebben az interjúban megosztja, hogy mi hajtja őt, mitől ilyen kreatív a szakmáján belül, és hogyan tudja minden projektjét ilyen magas szinten teljesíteni. Összehozza a fotós szakmát a képmanipulálással, ezért úttörő szerepet tölt be és így elengedhetetlen, hogy szó essék róla az oldalunkon. A riport rész a Photoshop Hivatalos oldaláról származik, angol nyelvről lett lefordítva.

A riport:

Photoshop.com: Milyen eszköz nélkül nem tudnál dolgozni, és miért?

Tim Tadder: A berendezések széles spektrumát használom: minden féle típusú világító eszközök, kamerák, lencsék, de természetesen a munkafolyamat egyik legfontosabb része a Photoshop. Tudom, hogy ez nem egy berendezés, hanem egy szoftver, de bizonyos adottságokkal a Photoshop is egy kreatív eleme a folyamatnak, mint ahogy a hardver, legyen szó akár kameráról, lencséről, vagy világításról. A képeim legfontosabb részét legtöbb esetben Photoshoppal hozom létre. Előkészítem a valódi világban, “ellövöm” (a képeket) a való világban, de összerakni Photoshopban fogom és ez az ami a legjobban összehozza ezeket a dolgokat.

Photoshop.com: Milyen szerepet tölt be nálad a Lightroom és a Photoshop a fotózásoknál?

Tim Tadder: Az elkészült képeket mindig gyűjtöm, melyeket később kategorizálok és eltárolom a lightroomban. Onnan keresem meg a nekem megfelelő darabot, olyan ez, mint egy kirakós játék. Gyűjteményeket hozok létre saját képeimből, mint például ég, tömeg, játékos, stadion, fények stb… Mindíg a hátterekkel kezdek, aztán rétegenként építem fel a képet. általában áthúzom Lightroomból a képeket követlenül Photoshopba. Mikor megalkotok egy képet, az intelligens kijelölés rengeteg időt spórol nekem, számomra ez az új Photoshop egyik legjobb funkciója, hiszen legalább 50%-al rövidíti meg a Photoshopban eltöltött időt.

Ezen kívül a Lightroom által katalogizálom a weboldalamat is, létrehozok kedvelt galériákat, és gyűjteményeket, keresőszavakkal és minden meta-adattal. Exportálhatom és Feltölthetem közvetlenül a weboldalamra, így megtarthatom az eredeti struktúrát. Minden képem, amire rákereshetek a Weboldalamon, az rákeresehető Lightroomban is, tehát nagyon kényelmes.

Photoshop.com: Hogyan hoztad létre azt a bizonyos “táncos” képedet?

Tim Tadder: Az inspirációt egy Holi Fesztivál hozta el, Indiában. Előszört azt akartuk elérni, hogy a táncosok kölcsönhatásba kerüljenek ezzel a porított festékkel, de nem találtunk olyan anyagot, ami nem irritálta volna a modellek szemét, a nyálkahártyájukat, vagy a szájukban a felső légutakat. Nem szerettük volna, ha a tehetségeink “tűzvonalba” kerültek volna, nem volt érdemes kockáztatni. Az jutott eszembe, mi lenne, ha ugyanezt megcsinálná a Photoshop a valóság helyett.

Felvettük a táncosokat és a festékeket külön-külön, ezután egy képre illesztettük őket. A por nagyban növeli a tárgy elmozdulását, sokkal drámaibb és erőteljesebb a kép. Ábrázoljuk ezt a nagyon csendes pillanatot, ahol is a szmlélődő nem biztos benne, hogy a tárgy most jön, vagy megy. A púder kiegészítéssel tiszta képet kapunk a mozgás irányáról és céljáról. Szeretünk olyan képeket létrehozni, amelyeken sejtetik az egész mozgást a tetőpontban. Ezek dinamikusak, vibrálnak és belerobbannak az arcodba. Ez is csak egy újabb megnyilvánulása volt annak, hogy milyen képeket szeretünk csinálni.

Photoshop.com: Meséjl egy kedvenc fényképedről, ami lehet a tied, vagy másé. Mi az ami téged megragad?

Tim Tadder: A kedvenc képem a stúdióm falán lóg, ez Dorothea Lange képe, a “Migrant Mother” (bevándorló anya szó szerint). Ez a kép egy hihetetlenül sokat mesélő kép. Te nem tudsz segíteni rajta, de ad egyfajta reakciót, ha ránézel. Ha valaki eljön a stúdiómba, ez az első kép amit megláthatnak. Szeretem nézni, mert tükröződik benne, hogy az anya felveszi a harcot bármilyen viszály árán, és szemlélteti min is mehet keresztül. Annyi dolog történik a képen, rengetek különböző elem játékában, teljes betekintést akkor nyerhetsz, ha közeledsz hozzá.

A kép nem csak azért a kedvencem, mert gyönyörű, hanem mert hihetetlen, hatásos, erős és kommunikatív is. Főleg ha belegondolunk, hogy a fotós min mehetett át a technikai akadályokkal és kihívásokkal teli világban, a gazdasági válság korában. Ez egy hihetetlen munka. Ezt a képet mindig is szerettem, mindig is inspirált engem. Elmondja helyettem: Én éppen azért lettem fotós, hogy a képeim kommunikáljanak az emberekkel, és ösztönözzem, befolyásoljam őket válaszként. A kép ikonikus jelentőségű számomra, annyira szeretem, hogy órákig tudom bámulni.

Photoshop.com: Honnan tudod, hogy egy fotó igazán jó?

Tim Tadder: Mivel művész vagyok és “visual communicator”, ezzel foglalkozok nap mint nap. Én mindig kissé elégedetlen vagyok a munkámmal. Úgy gondolom, ez áldás és átok egyben. Folyamatosan motivált vagyok, hiszen sosem érem el az általam kitűzött tökéletességet, viszont van egy pont, ahol azt mondom: “Ez lesz a tökéletes megoldás“. Minden munkámban lévő folyamat a tökéletesség keresése. Nem tudom, valaha is elérhetem-e ezt. Annyi biztos, hogy még nem értem el, ez hajt, hogy még nehezebben létrehozható, még dinamikusabb és inspirálóbb képeket hozzak létre, amelyekre reagálnak az emberek. Azt akarom, hogy legyen róla véleményük, mindegy, hogy az a kép jó, rossz, vagy éppen közömbös. Ha látsz egy képet, és reagálsz rá, nekem az már siker. Célom, hogy olyan képeket hozzak létre, melyekkel inspirálok másokat, így vagy úgy, legyen az akár vélemény vagy érzés.

Photoshop.com: Melyek a kedvenc funkcióid az új Photoshopban (CS5)? Miért?

Tim Tadder: Mikor a Photoshop CS5 kijött, frissítettem azonnal, elsősorban a 64bites képességekkel. A munkámban nagyon fontos az idő tényező. Minnél több időt töltök egy dologgal, az annál kevésbé jövedelmező. Ha valami fel tudja gyorsítani a munkafolyamatot, az közvetlen előnyökkel jár nekem. 16 biten dolgozom a képek színe és élénsége miatt, és a hely megtakarítás miatt JPEG formátumban mentek az ügyfelek számára. A tény, hogy nem kell extra lépést használjak, hogy 8bites formátumban mentsem el a JPEG-et, nagyszerű újítás.

Photoshop.com: Autodidakta módon tanultad a Fotós szakmát, vagy volt egy mentorod, tanárod, aki belevitt téged?

Tim Tadder: Apám kereskedelmi fotós volt, így nőttem fel a fotózás világában. Nagyon jól ismert sport-fényképész volt, csapat fotós a Baltimore Colts-nál. Levitt a pálya szélére, és cipeltem a csomagjait. Ez is csak a játék része volt, tapasztalat. El szerettem volna menni egy tavaszi fotós-képzésre apámmal, de ő a kezembe nyomott egy hosszú objektívet és egy fényképezőgéet, és azt mondta: “Pont azt veszi fel, amit látsz, csak csinálj pár képet…

Photoshop.com: Milyen tanulságokat adott át még az apád?

Tim Tadder: Apámnak egy kisebb stúdiója volt, ahol kisebb munkákat csinált. Az a fajta ember volt, aki kis dologból is képes volt nagyot alkotni. Nagyon keményen dolgozott, és jó megélhetést biztosított nekünk otthon. Tőle tudtam meg, hogy a fényképezés nem csak kreatív művészeti szakma, hanem nagyon fontos az üzleti oldala is. Mi a különbség a vásárolt és a bérelt berendezések között, és hogy mik a költségei annak, amit meg kell csinálni, megéri-e. Az üzleti részét tanultam meg tőle nagyon jól.

Photoshop.com: Mit szólsz azokhoz a fotósokhoz, akik azt mondják, hogy egy képet nem szabad manipulálni?

Tim Tadder: Én egy fogalmakon alapuló képszerkesztő-világban élek és a képek előkészítése a képzeletemben zajlik, mióta elkezdtem. Egyesek úgy vélik, hogy a fényképek manipulálása nem tradícionális útja a fényképészetnek. Én ezt mindig is másképp láttam. Úgy vélem ez is csak egy eszköz egy dinamikusabb kép létrehozására. A kifogások nincsnenek leírva sehova, és magyarázatok sem, ahogy a képek készültek. Az számít, hogy ez a kép dinamikusabb, jobb-e vagy nem. Bármilyen eszközt be kell vetni annak érdekében, hogy az a kép hatásosabb, jobb legyen. Olyan ez, mint egy objektív, vagy a fények. Része a fegyvertárunknak, hogy hatásosabb terméket hozzunk létre, és nekünk ezek a termékek a képek.

Photoshop.com: Milyen tanácsokat adnál másoknak a fényképészettel (action-shots) kapcsolatban?

Tim Tadder: A fiatal fotósoknak, akikkel beszélek, és szeretnének jó action-shotokat csinálni, mindig azt az üzenetet próbálom közvetíteni, hogy “a kevesebb néha több”. Megpróbálom megértetni velük, hogy nagyon sok múlik az időzítésen, hogy a végső kép valóban működjön. Ismerje a kép minden részét, a sportot, a tárgyakat, az atlétákat, és találja meg a megfelelő időpontot, hiszen csak így fog a kép élni. Ne csak zoknak szóljon egy sport kép, akik szeretik az adott sportot, hanem a nagyközönség is érezze át a lüktetést.

Ha egy képen megvan a megfelelő akció, dráma, és technikailag is megfelel azt az általános közönség megérti, de ezeken felül fontos még a metafora amit közvetíteni szeretnél, a hatalom, erő, sebesség, intenzitás, fókusz és eltökéltség. Ezek kritikus elemei a keresett tökéletes “lövés”-nek (action-shot). Mikor egy akció-fotós felkészül technikailag, hogy elkapja a pillanatot, nem tölt sok időt azzal, hogy elgondolkodik a cselekvés szépségéről, a tetőpontjáról, vagy a legszebb pillanatokról. Szeretnénk megörökíteni a sportolókat a legjobb technikával, a széles közönséget figyelembe véve, hogy ne csak átfusson a képeken, hanem ragadja meg őt.

Photoshop.com: Mesélj valamit a korai fotós tapasztalataidról!

Tim Tadder: Mikor 13 voltam, volt egy nagy gördeszkás rámpánk, és én a srácokat fotóztam gördeszkázás közben. Az egyik nagy áttörés az volt mikor már egy profi gördeszkás jött el hozzám, és én őt vettem fel fekete-fehérben. Apám stúdiójában dolgoztuk fe la negatívokat, megszárítottuk őket, kiválogattuk a legjobb képeket, és aztán kinyomtattuk. Az iskolai könyvtár egyik rendezvényén voltak kiálltva. Ez volt az első élmény, mikor a nyilvánosság előtt megosztottam a képeimet.

Photoshop.com: Szoktál fényképezni magadnak?

Tim Tadder: Mint művész, nagy kölönbésg van a személyes munka és az ügyfeleknek szánt munkák közt. Keresem a köztes utat a kettő között. Ha valami kipattan a fejemből, megvalósítom. Mint “art-director” (művészeti vezető), azt valósítom meg amit az ügyfelek látni szeretnének, részben pedig amit én elgondolok. Ez teszi lehetővé számomra, hogy személyes nézőpontból közelítsek meg valamit. A szakmánk nagyon erőforrás igényes és kemény. Ha mondjuk a látomásomban több ember van, más javaslat,  vagy intenzívebb hely, akkor nem akarom, hogy ezek a tényezők keretek közé legyenek szorítva. Szükségem van a kereskedelmi munkára, hogy finanszírozhassam a saját projektjeimet. Ugyanakkor azt tapasztalom, hogy a kereskedelmi ügyfelek is nagyon ispirálóak, hiszen rengeteg művésszel dolgozhatok együtt.

Photoshop.com: Mit szeretsz a Digitális Fotózában?

Tim Tadder: Én voltam az egyik első ember, aki a digitális fotózást a kezdetektől csinálja. Abban a pillanatban megszerettem, ahogy beolvastattam egy 35mm-es filmet. Ez sokkal gyorsabb, tisztább, és simább volt. A munkafolyamat és az eredmény is jobb volt, tehát én azóta teljes szívből szeretem a Digitális fotózást. Megvettem az első SLR-em, de azóta már volt több is.

Photoshop.com: Mi inspirál téged, mint fotós?

Tim Tadder: Az inspiráció vicces dolog, ahogy felkúszik az ujjamba, ez jöhet mindentől és bármikor. Talán megpillantok valamit vezetés közben, vagy látok valamit egy TV reklám hátterében. Talán látok egy filmplakátot, vagy épp a plázában sétálva. Számomra a körülöttem lévő világ adja az ihletést. Visual Communicator-ként mikor lerakok az asztalra egy képet, azt mondom: “Itt tartunk most, mit gondolsz?“, és ha az embert válaszra készteti, az már önmagában egy jó dolog.

Photoshop.com: Mi az a dolog, amit ki akarsz fejezni a fényképészeteddel?

Tim Tadder: Én csak remélni tudom, hogy inspirálom az embereket arra, hogy másképp lássák a dolgokat. Ösztönözni szeretném őket, hogy úgy lássák a képeket, ahogy én látom a világot, olyan szenvedélyesnek, szorongással telinek, és vággyal fűtöttnek. Saját képeimmel olyan pillanatokat mutatok be, amelyek meghaladják a valóságot, sőt néha maguk a tökéletes valóságok. Azt akarom, hogy az emberek azt mondják: “Le bírja kommunikálni ezt az utat. Ki tudja fejezni a mozgás útját. Ki tudja fejezni a hőst!

Elégedett leszek, ha az emberek előrébb visznek a munkámban. Mindegy, hogy a színeket, vagy épp a részleteket, a textúrát veszik-e észre. Nagyszerű lenne, ha úgy tekintenének rám, mint aki letett valamit az asztalra a fényképészet tudományában. Ennek van egy technikai, és egy filozófiai része is. Minden nagy fotós emlékezzen néhány képemre. Ha néhány képemre emlékeznek, és az inspirálja őket, az lenne csak igazán nagyszerű.

Tim_Tadder_kepszerkesztes_4 Tim_Tadder_kepszerkesztes_3 Tim_Tadder_kepszerkesztes_2 Tim_Tadder_kepszerkesztes_1

Videó