Vektoros farmer minta

ekkor: 2013-08-28 · Kategória: Illustrator
×A grafika elkészítéséhez az Adobe Illustrator CS5, vagy újabb verzióra lesz szükség!

Farmer textúra készítése vektoros módszerekkel

A most következő tutorialban egy érdekes, szokatlan dolgot fogunk művelni. Vektorgrafikus eszközökkel fogunk elkészíteni egy farmer textúrát ábrázoló grafikát. A dolog azért szokatlan kicsit, mert hátterek, anyagminták, készítésére általában raszteres alkalmazásokat használunk és természetesen célszerűbb is, esetenként gyorsabb is az ilyen mintákat rasztergrafikus programokkal elkészíteni. A tutorial célja most az, hogy bemutassam, ez is egy módszer, vektorosan is megoldható a dolog, nem pedig az, hogy ez a megoldás előnyösebb, vagy jobb lenne a raszteres szerkesztésnél.

1. lépés

Nyissunk egy új projektet. A rajztábla legyen 1024×768 px, a színmód RGB, a Raster Effects értékét pedig állítsuk 72 dpi-re:

farmer_minta_001
A Rectangle Tool (“m”) segítségével rajzoljunk egy rajztábla méretű téglalapot és a Gradient panel segítségével töltsük ki azt egy színátmenettel:

farmer_minta_004
Ezt követően a színátmenet típusát állítsuk át Radial-ra a Gradient panelen:

farmer_minta_005
Ha ez kész, akkor a képen láthatóhoz hasonló módon állítsuk át a színátmenetet, hogy az halvány, világosabb kékes árnyalatból egy sötétebb kék árnyalatba menjen át:

farmer_minta_007
Ezek után váltsunk Gradient Tool-ra (“g”), majd a téglalapon a képen látható módon állítsuk be a színátmenetes kitöltést:

farmer_minta_010
Az Object > Lock > Selection paranccsal, vagy a Ctrl+2 kombinációval rögzítsük a téglalapot háttérként:

farmer_minta_011

2. lépés

Fogjuk újból a Rectangle Tool-t (“m”) és rajzoljunk a képen látható módon egy csík formájú téglalapot, mely a rajztábla aljához igazodik:

farmer_minta_014
Ezt követően kattintsunk a felső eszköztáron a Transform szóra, majd a felugró ablakban a H – azaz magasság – értékhez írjunk 1,5 px-et:

farmer_minta_016
A szinte alig látható csíkká módosult téglalapot igazítsuk ismét a rajztábla aljához:

farmer_minta_019
Ezt követően Alt + Shift nyomva tartása mellett húzzuk felfelé a fekete csíkunkat a rajztábla tetejéhez, ezzel létrehozva egy másolatot:

farmer_minta_020
Jelöljük ki mindkét csíkot, majd válasszuk az Object > Blend > Make parancsot, mely az alább látható képet eredményezi:

farmer_minta_021 farmer_minta_022
Most az Object > Blend > Blend Options menüpontra kattintunk és a felugró ablakban a következő beállítást alkalmazzuk: Spacing: Specified Distance, 3px:

farmer_minta_023 farmer_minta_024
Most válasszuk az Object > Expand parancsot, hogy a két alap csík között átmenetként létrejött vonalakat különálló objektumok csoportjává alakítsuk:

farmer_minta_027
Ha ezzel megvagyunk, akkor az Appearance panelről válasszuk az fx > Distort & Transform > Roughen effektet:

farmer_minta_028
A hozzá tartozó beállításoknál használjuk a következőket:

  • Size: 2 px
  • Absolute
  • Detail: 75
  • Points: Corner

farmer_minta_029
Ezek után az effektezett csíkok rétegtulajdonságát a képen látható módon állítsuk át Soft Light-ra:

farmer_minta_030
Jelenleg valami hasonló kép kell, hogy előttünk legyen:

farmer_minta_031
Finomítsunk még a mintán. Az effektezett csíkokat jelöljük ki, majd másoljuk őket a vágólapra:

farmer_minta_032
Most az Edit > Paste In Place pranccsal, vagy a Ctrl + Shift + V kombinációval illesszük be újból a vágólapra tett anyagot és növeljük meg a méretét a képen látható módon:

farmer_minta_034
Az átméretezést követően Shift nyomva tartása mellett forgassuk el a képen látható módon a másolt mintát (ez 45 fokos forgatás lesz):

farmer_minta_035
Ha ez kész, akkor a rétegtulajdonságot az Appearance panelen állítsuk Overlay-re, az Opacity értékét pedig 30-ra, ahogy az alábbi képeken látható:

farmer_minta_036 farmer_minta_037
Ez lesz az eredmény, ha minden jól ment:

farmer_minta_038
A rajztábláról lelógó részek természetesen nem kellenek. Rajzoljunk egy rajztábla méretű téglalapot:

farmer_minta_039
A téglalap legyen legfelül a réteg sorrendben. Jelöljük ki a 45 fokkal elforgatott csíkokkal együtt, majd válasszuk az Object > Clipping Mask > Make parancsot, vagy üssük le a Ctrl + 7 kombót:

farmer_minta_041
Itt tartunk most:

farmer_minta_042

3. lépés

A Rectangle Tool segítségével rajzoljunk egy fekete színű téglalapot úgy, mint a képen:

farmer_minta_044
A réteg tulajdonságát állítsuk Overlay-re:

farmer_minta_045
A Color paletta jobb felső sarkában lévő kis nyilacskát nyissuk le, majd innen válasszuk a Greyscale színmódot a téglalapra vonatkozóan. A fekete kitöltés árnyalatát változtassuk meg 48% – osra:

farmer_minta_046 farmer_minta_047
Legyen kijelölve a téglalap – ami most láthatatlannak tűnik – majd válasszuk az Object > Create Gradient Mesh opciót:

farmer_minta_048
A Create Gradient Mesh párbeszédablakban a következő paramétereket használjuk:

  • Rows: 2
  • Columns: 30
  • Appearance: Flat
  • Highlight: 100 %

farmer_minta_049
Ezzel létrehoztunk egy ún. színátmenet rácsot, ami arra jó, hogy tetszőleges módon “simíthatunk” színátmenetes kitöltéseket az alakzatainkra. Jelen esetben varrást körülvevő gyűrődést fogunk készíteni a segítségével. A kijelölés színét én megváltoztattam pirosra, hogy jobban látszódjon a rács a kék alapon:

farmer_minta_050
Váltsunk Direct Selection Tool-ra (“a”) és a színátmenet rács minden második pontját (vagyis a páros indexűeket) jelöljük ki a segítségével (kijelölés közben tartsuk nyomva a Shift-et):

farmer_minta_051
A kijelölést követően a kijelölt pontokhoz tartozó színértéket a Color palettán jobb felül változtassuk meg 10%-os feketére:

farmer_minta_052
Az előbbi kijelölős módszerrel most a páratlan indexű pontokat jelölgessük ki a rácson, vagyis az elsőtől indulva minden másodikat:

farmer_minta_054
A Color palettán állítsuk a hozzájuk tartozó színt ezúttal 80%-os feketére:

farmer_minta_055
Jelenleg valahogy így néz ki a mintánk:

farmer_minta_056
Jelöljük ki a varrás alapját, majd válasszuk az Appearance panelről az fx > Warp > Flag effektet:

farmer_minta_057
A Bend értéke legyen 1% az eltolás iránya pedig Vertical. Így egy kissé ferdének fog tűnni a gyűrődés a varrásnál:

farmer_minta_058
Rectangle Tool segítségével most hozzunk létre egy téglalapot a képen látható módon:

farmer_minta_059
Töltsük ki a téglalapot az alább látható színátmenettel:

farmer_minta_060
Ha ez megvan, akkor jobb klikk a téglalapra, majd Arrange > Send Backward paranccsal küldjük az előzőleg létrehozott gyűrődések mögé:

farmer_minta_061
Most a képen látható módon állítsuk át a rétegtulajdonságot Overlay-re:

farmer_minta_062
Ha szükséges, módosítsunk a téglalap magasságát, hogy igazítsuk a kitöltés által keltett szegély hatást:

farmer_minta_064
Ezt követően készítsünk másolatot az előző téglalapról:

farmer_minta_066
A másolt téglalap kitöltését változtassuk meg a képen látható módon. A halványabb szürke árnyalatának válasszunk 62%-os feketét:

farmer_minta_069
A kitöltés alkalmazása után igazítsuk az újabb szegélyt mintázó alakzatunkat:

farmer_minta_073

4. lépés

Most a varrás következik. Rajzoljunk egy eléggé kicsi téglalapot az alább látható módon:

farmer_minta_075
A felső eszköztáron a Transform boxot lenyitva a H: (magasság) értékhez agjunk meg 3 px-et:

farmer_minta_076

Az így keletkező apró csík szélességét vegyük kisebbre, hogy jól ránagyítva valami hasonlót kapjunk (itt 1600% a nagyítás):

farmer_minta_078

Ha ez kész, akkor fx > Stylize > Round Corners effekt kiválasztása után a párbeszédpanelben 1,5 px-et adjunk a Radius értéknek:

farmer_minta_080

Ezt követően Object > Expand Appearance:

farmer_minta_082

A sárgával jelölt lekerekített téglalapot másoljuk le, majd illesszük be újra és növeljük meg a méretét. Állítsuk a színét feketére:

farmer_minta_087

Jobb klikk > Arrange > Send Backward paranccsal küldjük a sárga alakzat mögé, majd növeljük picit a magasságát:

farmer_minta_089Váltsunk most Pen Tool-ra (“p”) és az alábbi képeken látható módon a fekete alakzat körvonalán való kattintással adjunk hozzá két pontot a körvonalhoz:

farmer_minta_091 farmer_minta_092Direct Selection Tool segítségével mozgassuk az új pontokat az alakzat közepe felé az alább látható módon:

farmer_minta_094

Váltsunk Convert Anchor Point Tool-ra (Shift + C) és az előbb létrehozott pontokra kattintva és az egeret húzva adjunk ívet a körvonalnak:

farmer_minta_096

A fentebb már említett módon másoljuk a fekete alakzatot, növeljük meg a méretét és küldjük hátrébb. Változtassuk a színét fehérre:

farmer_minta_104

Most a fekete és a fehér alakzatot jelöljük ki és válasszuk az Object > Blend > Make, majd az Object > Blend > Blend Options parancsot:

farmer_minta_106 farmer_minta_107

A Blend Option ablakban a Specified Steps, 10 px beállítást használjuk:

farmer_minta_109

Változtassuk meg a feketéből fehérbe menő átmenet rétegtulajdonságát Multiply-ra:

farmer_minta_111

Most jelöljük ki a feketés hátteret és a sárga középső alakzatot és Ctrl + G-vel, vagy Object > Group paranccsal foglaljuk őket csoportba:

farmer_minta_113

Nyissuk meg a Brushes panelt és itt kattintsunk a New Brush gombra:

farmer_minta_114

Az ecset típusának válasszuk a Scatter Brush opciót és a beállításoknál a Rotation Relative To paramétert állítsuk Path-ra:

farmer_minta_115 farmer_minta_117

Nevezzük el az ecsetet (nálam “Varras”) és okézással mentsük el azt:

farmer_minta_118

Váltsunk Pen Tool-ra és az új ecsetünket kiválasztva húzzunk egy egyenes vonalat a szegély mentén végig a rajztáblán:

farmer_minta_122

Másoljuk le a varrást, majd díszítésként adjunk hozzá szöveget, vagy valami mintát és kész is a végeredmény:

farmer_minta_131

A bemutatott módszerrel természetesen készíthetünk íves varrásokat, szegélyeket, gyűrődéseket az alap mintára. Így kialakíthatunk zsebet, vagy a varrás mintát felhasználva szöveget, stb. Kísérletezzünk bátran. Így vektorosan elkészítve egy ilyen anyagmintát nem feltétlenül a leggyorsabb és legegyszerűbb, hiszen pl. Photoshoppal gyakorlatiasabb lenne. De így láthatjuk, hogy vektoros módszerekkel is megoldható a dolog és érdemes esetleg olyankor használnunk ezt a fajta lehetőséget, ha szerkeszteni is szeretnénk később a mintát, vagy méretezni fogjuk majd.

Farmer minta_Final