Papírjaguár – 1. rész

ekkor: 2013-05-14 · Kategória: Illustrator
×A grafika elkészítéséhez az Adobe Illustrator CS5, vagy újabb verzióra lesz szükség!

Rajzolt és hajtogatott papír hatású grafika készítése

Egy folytatásos tutorial keretében szeretném bemutatni, hogy hogyan lehet mozaikszerű, vagy hajtogatott papír hatását elérni, illetve miként készíthetünk kézi rajzot idéző grafikát gyakorlatilag bármilyen képről. Ehhez a cikkhez a “papírjaguár” szó adta az ötletet, amit többnyire a Trabant csúfolására szoktak használni, bár szerintem rendkívül jópofa és találó kifejezés. Számomra inkább pozitív és mókás tartalma van, már csak azért is, mert szeretem a Trabit. Ebből kiindulva jött tehát az ötlet, hogy a Trabantot és a Jaguar logot valamilyen módon összekombináljam egy grafikában.

1. lépés

Első körben készítsük el a papír hatású Jaguar logó elemeit. Ehhez nyissunk egy 1024×768 méretű rajztáblát. Én CMYK színtérben dolgozok és 300 dpi felbontást állítottam a Raster Effects értékhez.

Először is keressünk egy referencia képet a Jaguar logójáról, mentsük le a gépünkre és a File > Place paranccsal hívjuk be a rajztáblánkra. Az általam használt kép innen letölthető:

Jaguar logo

papirjaguar_009
A kép behívását követően kattintsunk a felső eszköztáron a Live Trace melletti nyilacskára és a legördülő listából válasszuk a Black and White Logo nevű előre definiált beállítást:

papirjaguar_010
Ezt követően nyomjunk egyet az Expand gombra a felső eszköztáron, melynek eredményeként láthatjuk, hogy a behúzott raszteres képet sikeresen vektorizáltuk:

papirjaguar_012
Az Object > Ungroup paranccsal (Ctrl + Shift + G) bontsuk a csoportot, amiben a logó és a szöveg foglal helyet, hogy a Jaguar logo-val dolgozhassunk tovább:

papirjaguar_013
Az eredeti logo-t alapként fogjuk használni, hogy létrehozzuk annak egy stilizált mását. Ehhez fogjuk a Pen Tool-t és rajzoljunk vele alakzatokat az eredeti logo fölé. Első körben a fejet készítsük el hasonló módon, mint a képen látható:

papirjaguar_014
Ezt követően rajzoljunk egy szemnek megfelelő objektumot:

papirjaguar_015
Most a jaguár első lábát, combját és lapockáját letakaró síkidom körvonalait hozzuk létre. Valahogy így:

papirjaguar_016
A nyaki részhez is rajzoljunk alakzatot:

papirjaguar_017
A következő két képnek megfelelően a hát és a has következik:

papirjaguar_018 papirjaguar_020
Most a jaguár hátsó lábát rajzoljuk körbe a képen látható módon:

papirjaguar_021
Legvégül pedig az ugró jószág hátsó fele és farka marad körberajzolandó terület:

papirjaguar_022
Most a fejet stilizáló alakzatot töltsük ki a #CA9E64 kódú színnel, majd a jobb oldali panelmenüben válasszuk a Color Guide palettát. Nyissuk le a színharmóniákat tartalmazó listát, majd innen válasszuk a Shades, vagyis árnyalatok/árnyékok nevű csoportot:

papirjaguar_024
Most kattintsunk a Color Guide paletta jobb alsó sarkában lévő Save color group to Swatch panel nevű gombra, hogy a Shades nevű színharmónia csoport megjelenjen a Swatches palettán és bármikor elérhető legyen. Kelleni fog…

papirjaguar_025
Változtassuk meg a jaguár szemének kitöltőszínét az imént lementett színcsoport képen látható – egyébként #8A6C44 kódú – színére:

papirjaguar_026
Az alakzatok alatt található eredeti Jaguar logóra már nem lesz szükségünk, ezért töröljük, vagy rejtsük el, hogy ne zavarjon:

papirjaguar_028
Maradjon kijelölve a szem. Jobb oldalon váltsunk az Appearance panelre és ott a meglévő kitöltőszín mellé adjunk hozzá egy újabbat az Add New Fill gombbal, majd válasszuk a képen látható színt (#4B3B25) kitöltésnek:

papirjaguar_030
Ha ezzel megvagyunk, akkor szintén az Appearance panelről válasszuk az fx > Distort & Transform > Transform menüpontot. Minden mást hagyjunk alapértelmezetten, csak a Move Horizontal és Vertical mezőkbe írjunk 0,5 mm-t.

papirjaguar_032
Most jelöljük ki a képen látható három alakzatot (a szemet ne). Látható, hogy fedik egymást, mivel rajzoláskor nem volt cél a határvonalak pontos kialakítása. Ezt a problémát fogjuk most megoldani.

papirjaguar_033
Tegyük a vágólapra a fejet:

papirjaguar_034
Ezután jelöljük ki újra a már látott három alakzatot és válasszuk az eszköztárról a Shape Builder Tool-t (Shift + M), majd a képeken látható módon Alt nyomva tartása mellett vonjuk ki a fejet a másik két alakzatból:

papirjaguar_035
Figyeljünk az apró megmaradó részletekre is. Ezeket is tüntessük el, ha vannak:

papirjaguar_037
Ha ez kész, akkor az Edit > Pate in Place paranccsal (Ctrl + Shift + V) illesszük vissza a helyére a vágólapra helyezett fejet:

papirjaguar_038
A továbbiakban ezt a játékot végigvisszük az összes testet felépítő alakzaton. Folytassuk tehát a képen kékkel és sárgával jelölt objektumokkal a fent említett módon. A kék színűt tegyük vágólapra, és vágjuk ki a másik formából, majd vágólapról ugyanoda vissza:

papirjaguar_041
Most a nálam piros és naramcs színnel jelölt alakzatokból vonjuk ki a kéket az ismertetett módon. Figyeljünk az esetlegesen előforduló kisebb “maradványokra”:

papirjaguar_043papirjaguar_044Ezután a narancs színű alakzat kivonása következik a többiből…

papirjaguar_046 papirjaguar_048
Majd a jaguár hátsó felét és farkát stilizáló sötétkéken a sor:

papirjaguar_050 papirjaguar_051
Legvégül pedig a hátsó lábat formázó alakzatot vonjuk ki, majd illesszük vissza. Csak a képeken tűnik hosszúnak, valójában hamar megvan a dolog:

papirjaguar_055
Jelenleg valahogy így áll a papírjaguár figuránk:

papirjaguar_057

2. lépés

A továbbiakban az egyes alakzatok között árnyékokat fogunk létrehozni, hogy olyan hatást érjünk el, mintha az egyes elemek egymásra lennének hajtogatva, vagy az egész figura papírdarabokból állna. Ehhez fogjuk a Pen Tool-t és első körben a képeken látható módon rajzoljunk a fej köré egy a látotthoz hasonló zárt alakzatot:

papirjaguar_063 papirjaguar_064
Szedjük le a körvonal színét, a kitöltőszínt pedig állítsuk a Shades csoport második színére (#8A6C44), majd küldjük a fej alakzat mögé:

papirjaguar_066
Megjegyzés: a továbbiakban gyakran fogjuk az egyes alakzatokat egymás mögé, illetve elé helyezni, ezért az ilyen műveletekhez hasznos a Layers paletta. Ott látható, hogy melyik réteg hol helyezkedik el és hogyan kell őket feljebb, vagy lejjebb rakni, hogy a megfelelő sorrend és ezáltal látvány alakuljon ki. Kijelölt alakzatok előrébb, vagy hátrébb mozgatásához használhatunk gyorsbillentyűket is. A Ctrl + Ő kombóval hátrébb küldhetünk egy alakzatot (réteget), a Ctrl + Ú kombinációval pedig előrébb hozhatunk. Érdemes ezeket is használni.

Töltsük ki a nyaki részt is barna színnel – nem végleges – és az előzőekben látotthoz hasonlóan rajzoljunk egy alakzatot, valahogy így:

papirjaguar_069
Vegyük le róla a körvonalat, töltsük ki a #8A6C44 kódú színnel a Swatches palettáról és helyezzük el a rétegsorrendben a megfelelő módon. Valami ilyesmit kell kapnunk:

papirjaguar_070
Most folytassuk tovább ugyanezzel a módszerrel az első láb és comb alakzatával:

papirjaguar_073
Színezzünk, cserélgessük a rétegek sorrendjét, míg valami hasonlót nem kapunk:

papirjaguar_075
Következzen a hát és a has közötti rész. Valami ilyesféle alakzatot hozzunk létre:

papirjaguar_078
Színezést és rétegelhelyezést követően valahogy így néz ki a munkánk:

papirjaguar_080
Folytassunk tovább a rajzolást…

papirjaguar_083
…majd a kitöltést és sorrend átrendezést:

papirjaguar_086
Legvégül a farok és a hátsó láb közötti sötétített rész körvonalait hozzuk létre:

papirjaguar_088
Majd színezzük helyezzük át és gyakorlatilag ezzel a résszel meg is volnánk:

papirjaguar_091
Ha néhány helyen esetleg túl erősnek érezzük az árnyékokat, vastagnak tűnik a rajzolt sötét rész, akkor természetesen nyugodtan igazítsunk rajta. Néhány helyen én is finomítottam a munkán.

Most térjünk vissza a jaguár fejéhez. Azon belül is a fülénél rajzoljunk Pent Tool használatával egy a képen láthatóhoz hasonló alakzatot, amit töltsünk ki ugyanazzal a színnel, mint az előzőekben rajzolt árnyékokat (#8A6C44):

papirjaguar_094
Ha ez megvan, akkor másoljuk vágólapra, majd az Edit > Pate in Place paranccsal (Ctrl + Shift + V) helyezzük vissza ugyanoda és állítsuk át a színét a csoportban megtalálható legsötétebb barnára (#4B3B25):

papirjaguar_097
A színezést követően használjuk a Direct Selection Tool-t (“a” gyorsbillentyű) és mozgassuk a sötétbarna alakzat pontjait a képen láthatóhoz hasonlóan:

papirjaguar_100
Messziről valahogy így fest a dolog. A szemnek olyan hatása van, mintha kifelé domborodna, a fülnek pedig mintha be lenne süllyesztve:

papirjaguar_101
Hozzunk létre még néhány árnyékot, vagy gyűrődést – ahogy tetszik. Az első lábnál rajzoljunk egy a képen láthatóhoz hasonló alakzatot és töltsük ki a többi árnyék színével (#8A6C44):

papirjaguar_103
Ismételjük meg ugyanezeket a mozdulatokat a jaguár mancsánál is valami hasonló alakzatot rajzolva:

papirjaguar_105

3. lépés

Most változtassuk meg az egyes alkotó alakzatok kitöltőszínét egyszerű színről színátmenetre. Ehhez a Gradient panelre és a Gradient Tool-ra lesz szükség. Jelöljük ki a fej alakzatát és a képen látható módon töltsük ki egy színátmenettel, melynek színei balról jobbra:

  • 1. #D7A96A
  • 2. #CA9E64

vagyis a Shades színcsoport utolsó és első színei:

papirjaguar_107
Most töltsük ki színátmenettel a nyaki részt is. Ehhez a képen látható módon alkalmazzuk az alábbi színekből álló kitöltést:

  • 1. #D7A96A
  • 2. #BC9660

papirjaguar_109

Ezután az első láb következik a képen látható módon. A használt színek a következők:

  • 1. #D7A96A
  • 2. #CFA064
  • 3. #C1975E

papirjaguar_115
Folytassuk tovább a kitöltést a képen látható módon. A kitöltés színei:

  • 1. #D7A96A
  • 2. #CA9E64

papirjaguar_111
Most a hasi rész következik az alábbi színátmenetes kitöltéssel:

  • 1. #D7A96A
  • 2. #BC9660

papirjaguar_112
Utolsó előtti lépésként a farok rész jön ezzel az átmenettel:

  • 1. #D7A96A
  • 2. #CA9E64

papirjaguar_113
Majd legvégül a hátsó láb kitöltését készítjük el, ehhez az alább képen látható módon alkalmazva a következő kitöltést:

  • 1. #D7A96A
  • 2. #BC9660

papirjaguar_114
Ha a kitöltésekkel kész vagyunk, akkor egy pillanatra térjünk vissza a szemhez. Másoljuk le a vágólapra, illesszük be újra a helyére és a másolaton töröljük az Appearance panelen belül a második kitöltést a Delete Selected Item gombbal:

papirjaguar_126
Ezt követően a képen látható módon méretezzük át az új alakzatot és változtassuk meg a kitöltőszínét a Shades csoportban lévő árnyalatok közül az utolsóra (#D7A96A):

papirjaguar_128
Ha ezzel megvagyunk, akkor foglaljuk csoportba a jaguárt az Edit > Group paranccsal (Ctrl + G), majd másoljuk a csoportot a vágólapra:

papirjaguar_117
Most az Edit > Paste in Place paranccsal (Ctrl + Shift + V) illesszük be a csoportot ugyanoda és kollektívan változtassuk meg a kitöltőszínét valami egységesre, ahogy a képen:

papirjaguar_119
Ha ez megvan, akkor a Pathfinder panelen kattintsunk a Unite gombra, hogy egy alakzattá alakítsuk a csoportot:

papirjaguar_121
Ezt követően változtassuk meg a kitöltőszínét a képen látható színre (#4B3B25):

papirjaguar_122
A kitöltés megváltoztatását követően jobb klikk > Arrange > Send to Back paranccsal küldjük a háttérbe és egy kicsit mozdítsuk jobbra és lefelé a kurzor billentyűk segítségével, hogy valami hasonló kapjunk, mint a képen:

papirjaguar_124

4. lépés

Most még egy kicsit fokozunk jaguárunk papír-hatásán. Az újonnan létrehozott árnyékkal  együtt foglaljuk csoportba a jaguárunkat, majd Alt nyomva tartása mellett húzzuk feljebb az egészet, hogy létrehozzunk egy másolatot. A Pathfinder panelen kattintsunk a Unite gombra, hogy egy objektumot kapjunk:

papirjaguar_001
A File > Place parancsot használva illesszünk be egy gyűrött papírlapot ábrázoló képet. Innen letölthető, ami itt a tutorialban látható (később is használjuk még):

Gyűrött papír minta

papirjaguar_002
Figyeljünk rá, hogy az újonnan létrehozott egységesen kitöltött jaguár körvonal a papír felett helyezkedjen el. Jelöljük ki mindkettőt a képen látható módon, majd az Object > Clipping Mask > Make paranccsal (Ctrl + 7) hozzunk létre egy vágómaszkot:

papirjaguar_003
Ha jól dolgoztunk, valami hasonló lesz az eredmény:

papirjaguar_004
Jelöljük ki az új objektumunkat, majd az Appearance panelen az Opacity paraméter típusát változtassuk meg Multiply-ra:

papirjaguar_005
Ezek után húzzuk a maszkolt gyűrött papír a papírjaguárunk fölé. Szükség esetén az Align panel eszközeivel igazítsuk pontosan egymáshoz a két objektumot, majd foglaljuk őket csoportba. Valami ilyesmit kell kapnunk eredményül:

papirjaguar_000
Egyelőre ennyit a kész grafikánk első lépéseként. A tutorial folytatásában Pen Tool és görbék segítségével megrajzoljuk a Trabit, majd hozzáadjuk a hajtogatott-ragasztott hatású feliratot.

Folyt köv…