3D hatású grafika készítése Illustratorral

ekkor: 2013-03-26 · Kategória: Illustrator
×A grafika elkészítéséhez az Adobe Illustrator CS5, vagy újabb verzióra lesz szükség!

Személy szerint nagyon érdekesnek találom a 3D grafikát és nagyon szeretem a háromdimenziós dolgokat, ezért arra gondoltam, hogy egy rövid cikkben bemutatnám, hogy miként lehet térhatású grafikákat létrehozni az Illustratorral. A tutorial során egy viszonylag egyszerű fogaskereket fogunk készíteni.

1. lépés

Hozzunk létre egy 1024*768 méretű új dokumentumot, aztán vágjunk is bele azonnal.

Válasszuk az eszköztárból a Star Tool eszközt (a Rectangle Tool-lal van egy csoportban), majd kattintsunk a rajzterületre. A párbeszédpanelben adjuk meg a következő paramétereket a születendő csillagunknak:

  • Radius 1: 200 px
  • Radius 2: 290 px
  • Points: 20

A képen látható 20 ágú csillagot kapjuk eredményül. Tudom, csillagtól életidegen a zöld szín, de a továbbiakban hasznos lesz 🙂

Fogaskerék_05
Ha ez kész van, válasszuk az Ellipse Tool-t (“L”) és rajzoljunk egy kört a csillag fölé a képen láthatóhoz nagyon hasonlóan. Ne felejtsük el a csillag középpontjához pozicionálni a kör középpontját.

Fogaskerék_08
Ha ezzel megvagyunk, jelöljük ki mindkét formát és válasszuk a Shape Builder eszközt, majd az Alt nyomva tartása mellett kattintgassunk a csillag hegyeire, amik kilátszanak a kör alól. Ha jól dolgoztunk, ez lesz a végeredmény:

Fogaskerék_14
Vegyük kisebbre a kört, majd jelöljük ki mindkét formát ismét, ahogy a képen is látszik:

Fogaskerék_18
Ezután nyissuk meg a Pathfinder eszköztárat a Window > Pathfinder menüvel, vagy a Ctrl+Shift+F9 kombóval. Az eszköztárról válasszuk a Unite opciót, majd vegyük szemügyre a kapott végeredményt:

Fogaskerék_21

Most, hogy megvannak a körvonalak, hozzuk létre a fogaskerék közepén a furatot. Rajzoljunk Ellipse Tool-lal egy kört a fogaskerék-kezdemény középpontjához igazítva, majd jelöljük ki mindkét elemet:

Fogaskerék_23
Ezután válasszuk a Pathfinder eszköztárról a Minus Front opciót. Ezzel annyit tettünk, hogy a frissen rajzolt kör helyén “vágtunk egy lyukat” a fogaskerékbe. Ilyesmi kell, hogy legyen a képernyőn:

Fogaskerék_25

2. lépés

Szép magyar szóval mondva “háromdésítsük” a fogaskerék formát. Ehhez legyen kijelölve a fogaskerék, majd az Appearance panelen válasszuk az fx > 3D > Extrude & Bevel módosítót. Egy kicsit összetettebb párbeszédpanel fogad majd, ahol jó néhány beállítás megadására lehetőségünk van. A More Options gombbal nyissuk meg a további beállításokat is, majd állítsuk be a következő paramétereket:

  • Forgatás X tengely mentén: 45 fok
  • Forgatás Y tengely mentén: -25 fok
  • Forgatás Z tengely mentén: 10 fok
  • Perspective: 0 fok
  • Extrude Depth: 50 pt
  • Bevel: None
  • Surface: Plastic Shading
  • Light Intensity: 100%
  • Ambient Light: 50%
  • Highlight Intensity: 70%
  • Highlight Size: 95%
  • Blend Steps: 190

Ezek mellett adjunk hozzá még két fénypontot a panelen látható gömb alatti középső ikonnal, és rendezzük el a képhez hasonló módon:
Fogaskerék_27
Ha ezekkel kész vagyunk, másoljuk le a már 3D-s fogaskereket:

Fogaskerék_29

A másolatot kijelölve nyissuk meg az Appearance panelről a 3D Extrude & Bevel módosítóhoz tartozó opciókat és itt állítsuk át a Surface paraméterét No Shading-re:

Fogaskerék_30
Ezek után válasszuk az Object > Expand Appearance parancsot, hogy a módosítóval még szerkeszthető másolatból egy objektumot hozzunk létre:

Fogaskerék_31
Most válasszunk az új objektumnak egy 1 pt vastagságú, sárga (vagy bármilyen rikító, feketével kontrasztos) színű körvonalat, a kitöltőszínt pedig állítsuk át None értékre, ne legyen kitöltés:

Fogaskerék_34
Ezt követően húzzuk a fogaskerék körvonalait a meglévő eredeti fogaskerék fölé és illesszük pontosan úgy, hogy megfelelően passzoljon, majd az eredeti fogaskereket kijelölve válasszuk az Object > Lock > Selection paransot, vagy a Ctrl+2 billentyűkombinációt:

Fogaskerék_35
Ha a háttérként szolgáló fogaskereket rögzítettük a rajztáblán, jelöljük ki a körvonalakat és a jobb oldali Stroke panelen állítsuk be a körvonalakra a következő paramétereket:

  • Cap: Round Cap
  • Corner: Round Join

Fogaskerék_37

3. lépés

Most indul a türelemjáték 🙂 Váltsunk Direct Selection eszközre és kezdjük el a megfelelő pontok kijelölését követően Del-lel kitörölgetni azokat az éleket, amik nem látszódhatnának, mert takarásban vannak:

Fogaskerék_40

Lesznek olyan helyek, ahol például nem törölgetni kell, hanem rövidebbre venni bizonyos vonalakat, mint például az alábbi képen is:

Fogaskerék_43

A belső ívek szerkesztésénél a nem kívánt pontok törlése után újból ki kell egészíteni majd a görbét, ilyenkor figyeljünk a megfelelő ívekre, ahogy a lenti képeken látható:

Fogaskerék_51 Fogaskerék_52

Ha elkészültünk a feladattal, akkor nagyon hasonló végeredményt kell kapnunk, mint az alábbi képen látható. Egyúttal változtassuk meg a körvonal színét egy fehérhez nagyon közelítő világos szürkére.

Fogaskerék_53

Amennyiben a post képen láthatóhoz hasonló módon szeretnénk még nagyobb térérzetet adni a grafikának, úgy adhatunk hozzá egy kis árnyékot. Kinek hogy teszik, nyugodtan lehet változtatni a fogaskerék és a körvonal színét is, én változtattam rajta kicsit. Az árnyékot a következőképp hozzuk létre; Az Appearance panelről nyissuk meg az fx > Stylize > Drop Shadow ablakot és itt állítsuk be a következő paramétereket:

  • Mode: Normal
  • Opacity: 80%
  • X Offset: -25 px
  • Y Offset: 25 px
  • Blur: 5 px
  • Color: #000000 (vagyis teljesen fekete)

Fogaskerék_60

Az alábbi képen az én végeredményem látható, remélhetőleg, valami nagyon hasonló lesz mindenkinél:

Fogaskerék_final

Természetesen a beállításokkal nyugodtan lehet játszadozni, akárcsak az Extrude & Bevel módosító esetében is. Ennek az eszköznek a segítségével viszonylag könnyedén és egyszerűen hozhatóak létre térhatású objektumok. Bár néha azért egyes részekhez idő és türelem is kell, hogy átlássuk, melyik vonal merre is megy 🙂