Dugóhúzó modellezése – 2. rész

ekkor: 2013-09-13 · Kategória: 3D-s programok
×A modell elkészítéséhez a 3dsMax 2013-as verziójára lesz szükséged! Korábbi verzióval is szinte ugyanígy működik, minimális eltérések vannak csak a felhasználói felületen.

Kétféle modellezési technika alkalmazása egy helyen

A dugóhúzós tutorial 1. részében elkészítettük a dugóhúzó fogantyúját. A most következő második részben a spirál formájú alsó részt fogjuk modellezni, amihez görbéket használunk majd.

3. lépés

Váltsunk Front nézetbe és a jobb oldalról a Create fül > Shapes > Splines csoportban pipáljuk be a Start New Shape checkboxot, majd válasszuk a Helix nevű görbe típust:

dugohuzo_050
Hozzunk létre valami hasonló átmérőjű és formájú spirált, minta az alábbi két képen látható:

dugohuzo_052 dugohuzo_053
A létrehozást követően váltsunk a Modify fülre és változtassuk meg a spirálunk paramétereit az alábbiakra:

  • Radius 1: 8
  • Radius 2: 8
  • Height: 120
  • Turns: 4,5
  • Bias: 0
  • CW (óramútató járásával megegyező)

dugohuzo_054 dugohuzo_055
Ha ez megvan, akkor jobb klikk a spirálra, majd Convert To > Convert To Editable Spline:

dugohuzo_057
Most húzzuk egy kicsit távolabb a nyéltől, valahogy így:

dugohuzo_058
Legyen kijelölve a spirál, majd váltsunk vertex kijelölés módba (“1”) és jelöljük ki Left nézetben a spirál bal oldali kezdőpontját:

dugohuzo_059
Mozgatás eszközzel (“w”) húzzuk balra a kijelölt pontot egészen a fogantyú közelébe:

dugohuzo_060
Az elhúzott pontot hozzuk egy szintbe a spirál új első pontjával. Ehhez használjuk a mozgatás eszközt:

dugohuzo_061
Most jelöljük ki a fogantyú felőli pontot, majd jobb klikk > Corner legyen bepipálva. Ezzel azt állítjuk be, hogy sarokpontként viselkedjen:

dugohuzo_064
Ha ez megvan, akkor a spirál felőli oldalon lévő első ponton is jobb klikk, ám ezúttal a felugró menüből a Bezier Corner opciót válasszuk. Az ilyen sarokponton keresztül finoman haladnak át az éle, nem pedig “szögletesen”, hirtelen irányváltással:

dugohuzo_065 dugohuzo_066
Ezek után váltsunk szegmens kijelölés módba (“2”) és jelöljük ki a képen látható szakaszt:

dugohuzo_067
A jobb oldali panelmenüben keressük meg a Divide opciót, a mellette lévő értékmezőbe írjunk 8-at és nyomjunk egyet a Divide gombra. Ezzel 8 további pontot hoztunk létre a szakaszon:

dugohuzo_068 dugohuzo_069
Szüntessük meg a spirál kijelölését és a Creeate fül > Shapes > Splines csoportból válasszük a Circle-t. Az Autogrid és a Start New Shape checkbox legyen bepipálva:

dugohuzo_071
Most hozzunk létre egy kör alakú spline-t az alább látható módon. A kör átmérője legyen valamivel kisebb, mint a markolaton lévő bemélyedés:

dugohuzo_073

4. lépés

Ha ez kész van, jelöljük ki a spirált, majd a Create fül > Geometry > Compound Objects csoportot válasszuk ki:

dugohuzo_074
Ezen belül kattintsunk a Loft  nevű gombra, majd a módosító paraméterei közül válasszuk a Get Shape gombot:

dugohuzo_076
Vigyük a kurzort a kör fölé és kattintsunk rá:

dugohuzo_077
Mint látható, létrejött egy új objektum. Gyakorlatilag a kör formájú görbét húztuk ki a spirál vonala mentén, így kaptunk egy dugóhúzó formát:

dugohuzo_078
Ez azonban nekünk még így nem jó, hiszen tompa a vége. Először is váltsunk a Modify fülre, majd az alkalmazott Loft módosító paraméterei között keressük meg a Skin Parameters csoportban a Path Steps tulajdonságot és változtassuk az értékét 1-re:

dugohuzo_079
Ezután nyissuk ki a Deformations csoportot és innen válasszuk a Scale gombot:

dugohuzo_080
Felugrik egy grafikon. Ez mutatja, hogy a minta görbe mentén kihúzott kör az egyes pontoknál milyen méreteket vesz föl. Mindenhol egyformák az értékek, ezért is egyforma a dugóhúzó spiráljának vastagsága mindenhol:

dugohuzo_081
Válasszuk a grafikon ablak eszközei közül az Insert Corner Point-ot, majd adjunk a grafikonhoz egy újabb pontot kb. a 80-as X koordináta környékén:

dugohuzo_082 dugohuzo_083
Válasszuk most a Move Control Point eszközt és a grafikon utolsó pontját húzzuk le egy kicsi értékre, de ne teljesen 0-ra. Látható, hogy a dugóhúzó hegye elvékonyodik:

dugohuzo_084 dugohuzo_086
Most jobb klikk a dugóhúzón, majd Convert To > Convert To Editable Poly:

dugohuzo_087
Most, hogy a dugóhúzó csavaros része már szerkeszthető polygon csoport, nincs szükség tovább az eddigi segédgörbékre. Húzzuk odébb a dugóhúzót, jelöljük ki a spirált és a kört és Del-lel töröljük őket:

dugohuzo_090 dugohuzo_091
Most a mozgatás eszköz segítségével Front, Top és Left nézetek segítségével pozicionáljuk a spirált a fogantyú bemélyesztett részéhez:

dugohuzo_092 dugohuzo_093 dugohuzo_094
Hagyjunk némi távolságot a fogantyú és a spirál között:

dugohuzo_096
A Modify fülről válasszuk az Attach parancsot, majd kattintsunk a fogantyú közepén lévő gyűrűre, amit korábban már új objektumként leválasztottunk:

dugohuzo_097 dugohuzo_098
Lépjünk most polygon kijelölés módba (“4”) és jelöljük ki az alábbi polygonokat. A második kép nem sikerült túl jól, de itt a spirál legelső, kör alakú polygonja és a jól látható másik polygon van kijelölve:

dugohuzo_101
Ezek után a Modify panelen nyomjunk egyet a Bridge gombra, hogy összekössük a két távol levő részt:

dugohuzo_103 dugohuzo_102
Ha ez kész, akkor a jobb oldali panelen menjünk lejjebb és a Subdivision Surface csoportban pipáljuk be a Use NURMS Subdivision checkboxot. Az Iterations és a Smoothness legyen egyaránt 1. Hasonló hatást érhetünk el egyébként, ha például MeshSmooth, vagy TurboSmooth módosítót alkalmazunk az objektumra:

dugohuzo_104
Szüntessük meg a csavaros rész kijelölését és jelöljük ki a fogantyút:

dugohuzo_105
Itt is pipáljuk be a Use NURMS Subdivision checkboxot és itt is 1 legyen az Iterations és a Smoothness értéke:

dugohuzo_106
Ha jól dolgoztunk, valami hasonló kép fogad minket a végén:

dugohuzo_107
A Material Editor ablakot “m”-mel megnyitva készíthetünk anyagmintákat, ráhúzhatjuk a dugóhúzóra. Egyszerű, gyors textúrázás után kaphatunk egy hasonló képet:

dugohuzo_render