Dugóhúzó modellezése – 1. rész

ekkor: 2013-09-05 · Kategória: 3D-s programok
×A modell elkészítéséhez a 3dsMax 2013-as verziójára lesz szükséged! Korábbi verzióval is szinte ugyanígy működik, minimális eltérések vannak csak a felhasználói felületen.

Kétféle modellezési technika alkalmazása egy helyen

A most következő két részes 3dsMax tutorial során bemutatom, hogyan használhatjuk egy projekten belül a polygon-, illetve görbékkel történő modellezést (spline modellezés). Az első részben polygon modellezéssel elkészítjük a dugóhúzó fogantyúját, a másodikban pedig bemutatom, hogy spline-ok segítségével miként készíthetünk olyan alakzatokat, amiket polygon modellezéssel nehézkes, vagy közel lehetetlen lenne.

1. lépés

Mindenek előtt nyissuk meg a Customize > Units Setup menüpontot és itt válasszuk a Generic Units opciót a projektünk mértékegységének:

dugohuzo_002

A jobb oldali panel Create fül > Shapes > Standard Primitives objektumai közül válasszuk a Cylinder-t és hozzunk létre egy hengert a képen látható módon. Ebből lesz majd a fogantyú:

dugohuzo_005

A Modify fülre kattintva változtassuk meg a hengerünk paramétereit a következőkre:

  • Radius: 20
  • Height: 200
  • Height Segments: 5
  • Cap Segments: 1
  • Sides: 18

dugohuzo_006

Most a hengeren jobb klikk > Convert To > Convert to Editable Poly:

dugohuzo_007

Legyen kijelölve a henger, majd lépjünk polygon kijelölés módba (“4” gyorsbillentyű) és jelöljük ki a képen látható módon a henger közepén körbe futó polygonokat:

dugohuzo_009

Ha ez megvan, akkor jobb oldalról az Edit Geometry csoportból válasszuk a Detach parancsot. A felugró ablaknál erősítsük meg, hogy új objektumként akarjuk “lecsatolni” a henger közepét:

dugohuzo_010 dugohuzo_011

2. lépés

Most váltsunk él kijelölés módba (“2”) és jelöljük ki a fogantyú bal oldalán a képen látható éleket:

dugohuzo_013

Jobb oldalról az Edit Edges csoportból válasszuk a Connect gomb melletti ikont, majd a felugró paraméter ablakban használjuk a képen is látható értékeket:

  • Segments: 1
  • Pinch: 0
  • Slide: 95

dugohuzo_014

Ugyanezt a műveletet ismételjük meg a fogantyú jobb oldalán is, ám ezúttal -95 Slide értéket használjunk:

dugohuzo_017

Váltsunk újra polygon kijelölés módba (“4”) és jelöljük ki az alább látható módon (Ctrl nyomva tartása mellett) a henger alapját és tetejét:

dugohuzo_018 dugohuzo_019

A jobb oldali panelmenüben kattintsunk az Inset melletti gombra, majd a párbeszédablakban adjunk meg 1 értéket a zsugorítás mértékének:

dugohuzo_021

Szüntessük meg a fogantyú kijelölését, úgy hogy a jobb oldalon a Modifier List alatt a nevére kattintunk, hogy beszürküljön. Ezt követően jelöljük ki a fogantyú közepét, majd lépjünk polygon kijelölés módba és jelöljük ki az összes polygonját:

dugohuzo_022 dugohuzo_023

Jobb oldalon kattintsunk az Extrude melletti ikonra és a paramétereket állítsuk az alábbiak szerint:

  • Local Normal
  • Height: 2

dugohuzo_024 dugohuzo_025

Most él kijelölés módban jelöljük ki a képen látható két élet, majd nyomjunk egyet a Loop gombra, hogy körbe kijelöljük az összes szegmenst:

dugohuzo_027

Most a Chamfer módosító melletti kis gombot lenyomva adjuk meg a következő paramétereket a kijelölt élek “letöréséhez”:

  • Edge Chamfer Amount: 0,5
  • Connect Edge Segments: 2

dugohuzo_028

Ha ezzel megvagyunk, akkor az előbbi körbe kijelölést, illetve a Chamfer alkalmazását játsszuk végig a gyűrű túloldalán is:

dugohuzo_030

Most jelöljük ki a gyűrű alább látható alkotó éleit, majd válasszuk a Connect melletti ikont. Használjuk a következő értékeket: 5, 0, 0:

dugohuzo_031 dugohuzo_034

Ha szükséges váltsunk Front nézetbe (“f”), lépjünk polygon kijelölés módba, majd jelöljük ki az alábbi négy polygont a gyűrű közepén:

dugohuzo_035

A jobb oldali panelmenüben kattintsunk az Inset melletti ikonra, majd Amount: 1 érték használata mellett hozzunk létre újabb polygonokat:

dugohuzo_036

Ne szüntessük meg a kijelölést, váltsunk egyből Vertex módba (“1”), hogy az előzőleg kijelölt polygonokhoz tartozó pontok legyenek kijelölve:

dugohuzo_038

Most kattintsunk a Weld melletti gombra és növeljük az értéket a párbeszédpanelben egészen addig, amíg a különálló pontok össze nem ugranak eggyé (6,5-7 egység körüli érték lesz):

dugohuzo_040

Ha ez megvan, akkor maradjon kijelölve az egyszem pontunk és alkalmazzuk a Chamfer-t Amount: 5 érték használatával:

dugohuzo_041

Most vissza él kijelölés módba. Jelöljük ki az alábbi élet, majd nyomjunk egyet a Ring gombra jobb oldalt:

dugohuzo_043

Ha körbe kijelölődtek az élek, akkor használjuk a Connect parancsot Segments: 1, illetve Slide: 95 értékek mellett:

dugohuzo_044

Ha ez kész, akkor polygon módban jelöljük ki az alábbi polygonunkat és használjuk az Extrude-ot Group beállítással és Height: -1 értékkel:

dugohuzo_045 dugohuzo_047

Most még egy utolsó lépés a fogantyún. A kijelölt polygonra használjuk az Inset parancsot Amount: 0,3 értékkel:

dugohuzo_048

Végül kattintsunk az objektum nevére, hogy megszüntessük a kijelölését:

dugohuzo_049