A béke kavicsai – 2. rész

ekkor: 2013-07-09 · Kategória: 3D-s programok
×A modell elkészítéséhez a 3dsMax 2013-as verziójára lesz szükséged! Korábbi verzióval is szinte ugyanígy működik, minimális eltérések vannak csak a felhasználói felületen.

Zen kavicsok, fodrozódó víz… meg realisztikus világítás és anyagminták 3dsMax-szal – 2. rész

A tutorial második részében folytatjuk a kész összeállításhoz vezető lépéseket, melyek során az eddig létrehozott és beállított kavicsokat és vizet ellátjuk anyagmintákkal, majd bevilágítjuk és rendereljük a jelenetet.

4. lépés

Az 1. rész végén ebben a stádiumban hagytuk félbe a munkát, jelenleg így fest a kompozíciónk:

kavicsok_046
Nyomjuk le az “m” gyorsbillentyűt és hívjuk elő a Material Editor ablakot:

kavicsok_047
A bal oldalon található anyaglistából válasszuk a Materials > Mental Ray > Arch & Design nevű anyagmintát és nyissuk meg szerkesztésre:

kavicsok_048
Ezt követően jelöljük ki az összes kavicsunkat a nézetablakban és a Material Editor felső eszköztárán kattintsunk az Assign Material To Selection, majd a Show Shaded Material In Viewport kapcsolóra, hogy alkalmazzuk és láthatóvá tegyük az anyagmintát a kavicsainkon:

kavicsok_049 kavicsok_052
A szerkesztő ablakban kattintsunk duplán az anyagminta nevére, hogy szerkeszteni tudjuk, majd a Diffuse csatornához tartozó Color paraméter melletti gombot megnyomva hozzuk elő a Material/Map Browser ablakot. Innen válasszuk a Composite nevű mintát:

kavicsok_054 kavicsok_055
Látható, hogy a kavicsok színe megváltozik és a Color melletti négyzetben megjelent egy “M” betű. Kattintsunk rá, hogy szerkeszteni tudjuk a csatornán lévő mintát:

kavicsok_056
A Composite minta alatt látható egy Layer 1 nevű réteg. Ennek paraméterei között kattintsunk a None gombra, majd a felugró ablakból válasszuk a Smoke mintát:

kavicsok_057 kavicsok_058
Látható az anyagminta hierarchikus ábráján, hogyan is épül fel a mintánk, illetve a nézetablakban is változnak a kavicsok. A Smoke minta beállításai közül a Smoke Parameters csoporton belül lévő Size mezőbe adjunk meg 40-et, a #Iterations értéke pedig legyen: 20:

kavicsok_060 kavicsok_061
Ha ez megvan, akkor a Color #1 színt állítsuk teljesen feketére, a Color #2-nek pedig egy szürke árnyalatot válasszunk. Én a 15,15,15 RGB kódú színt választottam:

kavicsok_062 kavicsok_063
Ha ezzel megvagyunk, szerkesszük tovább a Composite réteget. Kattintsunk rá duplán a hierarchiában és adjunk hozzá egy új réteget az Add A New Layer gombbal:

kavicsok_065
Az új réteg viselkedését állítsuk Addition-re, majd válasszuk a None gomb megnyomása után a Speckle mintát a rétegre:

kavicsok_066 kavicsok_067
A Speckel minta beállításai között a Size értékét állítsuk 0,2-re, a Color #1 színhez állítsunk be egy sötét szürke árnyalatot (nálam RGB=10,10,10), a Color #2 pedig legyen teljesen fekete:

kavicsok_069 kavicsok_070
Legvégül nevezzük el az egész anyagmintánkat “Kavics”-nak:

kavicsok_073

5. lépés

Most hozzunk létre egy anyagmintát a víznek is. Az előző lépéshez hasonlóan nyissunk meg egy Arch & Design nevű nyers anyagmintát és nevezzük el “Víz”-nek:

kavicsok_074
Ezt követően alkalmazzuk az anyagmintát mind a kavicsok alatt található fodrozódó víz részre, mind pedig a nagy felületre és kapcsoljuk be a láthatóságát:

kavicsok_077 kavicsok_076
Nyissuk meg szerkesztésre a mintát és a Templates csoportban lévő legördülő listából válasszuk a sablonok közül a Water, Reflective surface nevű preset-et:

kavicsok_078
Ezt követően görgessük a beállításokat lefelé és a Special Purpose Maps csoportban kapcsoljuk ki a Bump map láthatóságát, hogy a hullámok egyenletesek legyenek a kész képen:

kavicsok_079
Jelenleg valahogy így áll a jelenetünk:

kavicsok_080

6. lépés

Térjünk most át a világításra. Váltsunk Top nézetablakba és a jobb oldali panelről válasszuk a Create fül > Systems > Standard > DayLight nevű világítás-rendszert:

kavicsok_082
A felugró párbeszédablakot hagyjuk jóvá, majd a képen láthatóhoz hasonló módon hozzunk létre egy fényforrást:

kavicsok_083 kavicsok_085
Ezt követően a Daylight Parameters beállítások között állítsuk át a Sunlight típusát Standart-ről mr Sun-ra, ezzel változtatva a fényforrás típusát:

kavicsok_087
Ha ez megvan, akkor a Skylight-ot, vagyis az égbolt fényét állítsuk át mr Sky-ra. A felugró párbeszédablakban hagyjuk jóvá, hogy automatikusan hozzáadjon egy égboltot szimuláló textúrát (Environment Map), mely csak rendereléskor fog látszani:

kavicsok_088 kavicsok_089
Ezek után állítsuk át a Position paramétert Manual-ra és a fényforrás (nap) elhelyezését módosítsuk a képeken láthatóhoz hasonló módon, hogy állítsunk a sugarak beesési szögén:

kavicsok_092 kavicsok_093
További beállítások következnek. Az mr Sun Basic Parameters csoportban adjunk 10 értéket a Multiplier mezőbe, ezzel fokozva a fényerősséget:

kavicsok_096
A Softness mező értékét növeljük meg 20-ra, hogy a tűző napfény helyett inkább szórt fényt szimuláljunk:

kavicsok_097
Haladjunk lejjebb az mr Sky Parameters csoporthoz és a Multiplier mezőbe írjunk 5-öt, fokozva ezzel az égbolt fényét:

kavicsok_098
Most az mr Sky Advanced Parameters csoportban lévő Horizon > Blur értéket módosítsuk az alapértelmezettről 0,2-re, hogy a horizont kevésbé élesen jelenjen majd meg a kész kompozícióban:

kavicsok_100
Ezzel készen is vagyunk a bevilágítással, már csak a Rendereléshez hiányzik néhány apróság. F10-zel hozzuk elő a Render Setup ablakot, majd a Renderer fülön a Sapmling Quality > Samples per Pixel csoportban a Minimum értéket állítsuk 4-re, a Maximum-ot pedig 64-re, hogy növeljük a képszámításkor történő mintavétel mértékét. Ez jobb képet eredményez majd, de megnő a renderelési idő:

kavicsok_101

Ha ez megvan, akkor a Filter típusát állítsuk Mitchell-re:

kavicsok_103
Gyakorlatilag minden beállítással megvagyunk, a Common fülön az Output Size csoportban beállíthatjuk, hogy mekkora felbontásban szeretnénk a kész anyagot kirenderelni.

A nézetablakunkat váltsuk át a kompozícióban lévő kamera képére, amit az 1. részben beállítottunk, majd nyomjuk meg a Render gombot és késztessük némi számolásra a gépünket. Hosszabb-rövidebb idő után valami nagyon hasonló eredményt fogunk kapni:

kavics_kesz_render_02
Természetesen nyugodtan kísérletezzünk a beállításokkal, a kavicsoknak sem muszáj egyformának lenniük, hozunk létre több színű és típusú anyagmintát, alkalmazzuk a kavicsokra külön-külön, játsszunk a víz színével, fodrozódásával. Én készítettem egy olyan verziót is, ahol más színűek a kavicsok. Íme:

kavics_kesz_render_01

Jó kísérletezgetést! 🙂