A béke kavicsai – 1. rész

ekkor: 2013-07-02 · Kategória: 3D-s programok
×A modell elkészítéséhez a 3dsMax 2013-as verziójára lesz szükséged! Korábbi verzióval is szinte ugyanígy működik, minimális eltérések vannak csak a felhasználói felületen.

Zen kavicsok, fodrozódó víz… meg realisztikus világítás és anyagminták 3dsMax-szal – 1. rész

Ebben a tutorialban egy, a post képen is látható, kellemes kis összeállítást fogunk készíteni. Nem annyira a modellezésen lesz most a hangsúly, hanem inkabb a használt anyagok, fények és a renderelési (képszámítási) módszer beállításain.

1. lépés

Nyissunk egy új projektet, majd mindenek előtt győződjünk meg róla, hogy a Customize > Units Setup menüben a mértékegység Generic Units-ra legyen állítva!

Kezdésnek hozzunk létre 5 db GeoSphere (magyarul geoid) alakzatot a Create fül > Standard Primitives > GeoSphere gombot választva.    A geoidok színe nem fontos, méreteiket tekintve legyenek hasonlóak, mint a képen látható. Én a következő paramétereket használtam:

  • Segments: 12 (minden alakzat esetében ennyi)
  • Majd balról jobbra haladva a geoidok Radius paraméterei: 58, 44, 20, 30, 14… és a Joker szám pedig a… ( bocs 🙂 )

Természetesen nem kell pontosan ezeket az értékeket használni, csak valami hasonlót:
kavicsok_006
Váltsunk Méretezés eszközre és az utolsó kivételével mindegyik geoidunkat nyomjuk össze kicsit az Y tengely mentén. Az alsó eszközsoron az Y tengelyhez tartozó értékmezőben követhetjük, hogy mennyire lapítjuk az objektumainkat. Én a következő értékeket használtam balról jobbra haladva:

  • GeoSphere #1: 20
  • GeoSphere #2: 45
  • GeoSphere #3: 60
  • GeoSphere #4: 15
  • Ahogy mondtam, az utolsót, nem bántottam…

kavicsok_010 kavicsok_011
Az első kavicsot most ne bántsuk. Jelöljük ki a második kavicsunkat és a Modify fülrő a Modifier List elemei közül alkalmazzuk rá Noise módosítót a következő értékek használata mellett:

  • Seed: 15
  • Scale: 700
  • Fractal: pipáljuk be
  • Strength (X,Y,Z egyaránt): 50

kavicsok_012 kavicsok_013
Ha ezzel megvagyunk, a következő kavicsra is tegyük rá a Noise módosítót, ezúttal a következő paramétereket használva:

  • Seed: 11
  • Scale: 750
  • Fractal: pipáljuk be
  • Strength (X,Y,Z egyaránt): 70

kavicsok_015

Most a negyedik kavics következik. Noise módosító alkalmazása után a következő paramétereket használjuk:

  • Seed: 6
  • Scale: 800
  • Fractal: pipáljuk be
  • Strength (X,Y,Z egyaránt): 30

kavicsok_017
Végül a legutolsó kavicsunkra is húzzunk rá egy Noise módosítót az alább látható értékek használata mellett:

  • Seed: 6
  • Scale: 550
  • Fractal: pipáljuk be
  • Strength (X,Y,Z egyaránt): 50

kavicsok_019
Ha ezzel megvagyunk, akkor az alábbi képekhez hasonló módon pakolgassuk egymásra a kavicsokat, hogy esztétikus legyen (na meg kicsit hihető, hogy nem borulnak le egymásról 🙂 ). Használjuk a mozgatás és forgatás eszközöket. Később is igazíthatunk még az elrendezésen, ha észrevesszük, hogy valahol rés van, vagy túlságosan egymásba csúsztak:

kavicsok_027 kavicsok_028

2. lépés

A kavicsokkal kész vagyunk, most jöhet a víz létrehozása. Ehhez helyezzünk el a kompozíciónkban egy sík lapot a Create fül > Standard Primitives > Plane opció segítségével. A sík lap paraméterei legyenek a következők:

  • Length: 10000
  • Width: 10000
  • Length Segs: 20
  • Width Segs: 20

kavicsok_029
Ezt követően a Modifier List elemei közül alkalmazzunk a síkra egy Edit Poly módosítót:

kavicsok_030
Váltsunk polygon kijelölés módba, majd a képeken látható polygont jelöljük ki és Del-lel töröljük. Ha megvan, szüntessük meg a sík kijelölését:

kavicsok_031 kavicsok_033
Most hozzunk létre egy kisebb síkot az előbbi módszerrel, ám ezúttal a következő paraméterekkel:

  • Length: 500
  • Width: 500
  • Length Segs: 130
  • Width Segs: 130

kavicsok_034
A létrehozást követően illesszük a képeken látható módon a nagy síklap kitörölt polygonjának helyére, a kavics tornyunkat pedig pozicionáljuk az új négyzet közepéhez:

kavicsok_035 kavicsok_036
Legyen kijelölve a kis négyzet alakú sík és alkalmazzunk rá első körben egy TurboSmooth módosítót (a beállításait hagyjuk alapértelmezetten), majd pedig egy Ripple nevű módosítót:

kavicsok_037 kavicsok_038
A Ripple módosító beállításai legyenek az alább látható értékek. Ezeknek köszönhetően valami nagyon hasonlót kell kapnunk, mint a képen:

  • Amplitude 1: 2
  • Amplitude 2: 2
  • Wave Length: 25
  • Phase: 0
  • Decay:  0,015

kavicsok_039
A létrejött hullámokhoz viszonyítva pozicionáljuk esztétikusan a kis kavics tornyot:

kavicsok_040

3. lépés

Most, hogy a víz is kész van, elkezdhetjük beállítani a jelenetünket. Adjunk hozzá a kompozíciónkhoz egy kamerát. Ehhez először állítsuk be valahogy igen hasonlóan a Perspective nézetablakot, mint ahogyan az alábbi képen látható, majd nyomjuk meg a Ctrl+C kombinációt, hogy létrehozzunk egy kamerát, mely az adott beállításra lesz kalibrálva:

kavicsok_041
Így néz ki jelenleg a munkánk. A kamera képére bármikor átválthatunk a “c” gyorsbillentyűvel:

kavicsok_042
A kamera után állítsuk be a renderelési módszerünket. Ehhez üssük le az F10 billentyűt, hogy előhozzuk a Render Setup párbeszédpanelt. Ezen belül az Assign Renderer csoportban kattintsunk a Production sor melletti négyzetre:

kavicsok_044
Renderelési eljárásnak válasszuk a Mental Ray opciót:

kavicsok_045
Megjegyzés: a Render Setup > Common fül alatt beállíthatjuk, hogy mekkora felbontásban szereténk majd látni a renderelt képünket. Én 1024×768-ra állítottam. Természetesen a későbbiekben a renderelés sebességétbefolyásolja a felbontás, illetve sok más egyé b tényező is. Nem árt tehát egy erősebb gép, vagy pedig jó sok türelem 🙂

Folyt. köv. hamarosan!