3D-s sörös üveg látványterv – 2. rész

ekkor: 2013-12-01 · Kategória: 3D-s programok
×A modell elkészítéséhez a 3dsMax 2013-as, vagy korábbi verziójára és a V-Ray plugin-re lesz szükséged!

Termék látványterv készítése V-Ray plugin-nel – 2. rész

A sörös látványterv tutorial 2. részében most folytatjuk az 1. részben elkezdetteket. Korábban létrehoztuk az üveg modelljét és a környezetet, most pedig megteremtjük a látvány érdemi részét, az üveg hatást, a címkét is felhelyezzük a kompozícióra majd bevilágítjuk a látványtervet.

4. lépés

Nyissuk meg a Material Editor-t “m” gyorsbillentyűvel, majd húzzunk a munkaterületre egy üres VRayMtl nevű anyagmintát és nevezzük el mondjuk “Alap”-nak. Hagyjunk mindent alapértelmezetten:

sor_latvanyterv_061
Legyen kijelölve a nézetablakban a környezetet adó hajlított lap, majd alkalmazzuk a létrehozott “Alap” anyagmintát az Assign Material to Selection gombbal:

sor_latvanyterv_062
Ha ez megvan, a Material Editor-ban tegyünk a munkaterületre egy újabb üres VRayMtl alapot, majd nevezzük el “Üveg”-nek. Valamelyik paraméterén duplán kattintva jelenítsük meg a beállításait:

sor_latvanyterv_063
Kattintsunk a Diffuse csatorna melletti színmintára és állítsuk át a színt teljesen feketére:

sor_latvanyterv_064
A Reflection csoportban a Reflect-hez tartozó színt állítsuk teljesen fehérre, majd kattintsunk a Show Background in Preview gombra, hogy láthatóvá váljon az anyagminta átlátszósága:

sor_latvanyterv_065
Most a Refract paraméterhez tartozó színt is állítsuk teljesen fehérre:

sor_latvanyterv_066
Ha ez megvan, akkor a következő beállításokat használjuk:

  • Reflection glossiness: 0,85
  • Max Depth: 8
  • Fresnel reflections: pipáljuk be
  • Refraction > Affects Shadows checkboxot pipáljuk be
  • Fog color: állítsunk be egy a képen láthatóhoz hasonló barna színt (később finomítjuk)

sor_latvanyterv_070
Ezekkel a beállításokkal elérjük, hogy az üveg ne keltsen olyan hatást, mintha víztiszta anyagon néznénk át, kicsit homályos hatást kelt és megtöri a fénysugarakat, vagyis a rajta keresztül látszódó tárgyak képe torzul, akárcsak egy valódi üveg esetében. A Fog color segítségével színezni tudjuk az üveget.

Legyen aktív a nézetablakban az üvegünk, majd kapcsoljuk be a Show Shaded Material in Viewport kapcsolót és az Assign material to Selection gombbal húzzuk rá az anyagot az üveg modelljére:

sor_latvanyterv_073

5. lépés

Világítsuk be a jelenetet. Ehhez szüntessük meg az üveg kijelölését, majd válasszuk a jobb oldali panelmenüből a Create fül > Lights > Vray csoportot:

sor_latvanyterv_075
Válasszuk a VRayLight nevű fényforrás típust, majd a képen látható módon helyezzünk el egyet a nézetablakban:

sor_latvanyterv_076
Az alábbi képeken láthatóan igazítsuk a fényforrást a mozgatás eszköz segítségével:

sor_latvanyterv_078 sor_latvanyterv_079
A jobb oldali panelen a Modify fül alatt a fényforrás paraméterei között az Options / Invisible kapcsolót pipáljuk be, illetve a Sampling / Subdivs értéket állítsuk 16-ra:

sor_latvanyterv_080 sor_latvanyterv_081
Most a fényforrásnak fogunk beállítani egy színárnyalatot. “m”-mel nyissuk meg a Material Editort, majd a fényforrás paraméterei között kattintsunk a Texture / None gombra:

sor_latvanyterv_083
A felugró Material/Map Browser ablakból válasszuk a VRay Softbox nevű mintát:

sor_latvanyterv_084
Figyeljük meg a jobb oldali panelen, hogy a “None” felirat helyett VRay Softbox anyagminta szerepel. A gombon kattintva drag & drop módszerrel húzzuk a mintát a Material Editor egy üres mintájára a Sample Slots ablakban. A képen látható módon egy vízszintes piros csík jelenik meg az üres mintán az áthúzáskor:

sor_latvanyterv_085
A másolat típusának kiválasztásakor válasszuk az Instance típusút, hogy a fényforrást másolva később a mintája is öröklődjön:

sor_latvanyterv_086
Ha ezzel megvagyunk, nyissuk meg az anyagmintát a Material Editorban és a Base Color csatorna színét állítsuk a képen láthatóhoz hasonlóan kékes színűre. Ezzel kékes színű bevilágítást fogunk elérni. Ha meleg hatást szeretnénk, válasszunk sárgás színt.

sor_latvanyterv_087
A VRaySofbtox paramétereit görgessük lejjebb, majd a Radial Vignette opciónál az On checkboxot pipáljuk be a hozzá tartozó Flip kapcsolóval együtt:

sor_latvanyterv_088 sor_latvanyterv_089
Ezt követően lépjünk ki a Materal Editorból és Front nézetablakban Shift nyomva tartása mellett készítsünk egy másolatot a fényforrásról. Válasszuk a Copy opciót:

sor_latvanyterv_090
A mozgatás, méretezés és forgatás eszköz segítségével pozicionáljuk, kicsinyítsük és forgassuk a másolt fényforrást az alább látottakhoz hasonlóan:

sor_latvanyterv_091

sor_latvanyterv_092

A beállított fényforrás Multiplier értékéhez adjunk meg 6-ot, hogy a fényerejét visszavegyük kicsit:

sor_latvanyterv_093

Ha ez megvan, akkor erről is készítsünk egy másolatot és fordítsuk azt az üveg felé:

sor_latvanyterv_094 sor_latvanyterv_095
F9 lenyomásával készítsünk egy Renderelt képet, hogy is néz ki jelenleg a látványtervünk:

sor_latvanyterv_096
Én egy kicsit sötétnek találtam az üveget, ezért állítottam az anyag paraméterein kicsit. A Material Editorban az “Üveg” anyagminta Fog Color-hoz tartozó színét az alábbi értékekre változtattam (RGB = 60,7,0) a Fog Multiplier értékhez pedig 0,75-öt adtam meg:

sor_latvanyterv_103
Ez az alábbi renderelt képen láthatóan világosabb üveget eredményez:

sor_latvanyterv_102

6. lépés

Helyezzük fel a címkét az üvegre. Ehhez szüntessük meg az üveg kijelölését, majd váltsunk Top nézetablakra és a Create fül > Geometry > Standard Primitives csoportból válasszuk a Cylinder formát és hozzunk létre egy hengert az üveg köré gy, hogy annak átmérője csak kicsivel legyen nagyobb, mint az üvegé:

sor_latvanyterv_106
A henger Sides értékét állítsuk 40-re (az üvegé is ennyi volt):

sor_latvanyterv_107
Pozicionáljuk és állítsuk be a magasságát az alább látható módon:

sor_latvanyterv_109 sor_latvanyterv_110
A Modify fülön a Radius paramétert módosítva közelítsük a henger átmérőjét minél inkább az üvegéhez:

sor_latvanyterv_112
Ha ez kész, akkor jobb klikk a hengeren > Convert To > Convert To Editable Poly:

sor_latvanyterv_113
Jelöljük ki a henger alsó és felső alapját:

sor_latvanyterv_114 sor_latvanyterv_115
Töröljük őket Del-lel, hogy csak a palást maradjon, ami körül öleli az üveget. Szükség esetén a méretezés eszközzel csökkenthetjük még az átmérőt:

sor_latvanyterv_118
Ha ez kész, nyissuk meg a Material Editort, húzzunk be egy üres VRayMtl mintát és nevezzük el Címkének:

sor_latvanyterv_119
Kattintsunk a Diffuse csatorna melletti gombra és válasszuk a Bitmap típust a felugró listából, majd importáljuk a címke grafikát.

FONTOS: a címkét PNG formátumban mentettem el (itt található), mert a PNG tartalmaz beágyazott Alpha csatornát. Ez azért fontos, mert azt szeretnénk, hogy a létrehozott hengeren csak a címke látszódjon és a körülötte lévő terület transzparens legyen, ne pedig fehér, vagy más színű. Ezért nem megfelelő, ha JPG-be mentjük a grafikát:

sor_latvanyterv_120 sor_latvanyterv_121
A már ismert módszerrel alkalmazzuk a címke anyagmintát az üveg köré létrehozott hengerre:

sor_latvanyterv_123
Az anyagminta Maps csoportjában nyissuk meg az imént importált címke grafika paramétereit a Diffuse csatorna melletti gomb lenyomásával:

sor_latvanyter_128
A Tile paraméter alatti mindkét pipát vegyük ki, majd a Show Map on Back checkboxot is tegyük inaktívvá:

sor_latvanyter_129sor_latvanyter_130
Ha ez megvan, akkor lépjünk vissza a Címke mintához és az Opacity csatorna melletti gombra kattintsunk és válasszuk a Bitmap opciót:

sor_latvanyter_131 sor_latvanyter_132
Az Opacity csatornára is ugyanazt a PNG formátumú címkét töltsük be, mint a Diffuse csatornára:

sor_latvanyter_134
Nyissuk meg az Opacity csatorna beállításait és a Tile-hoz tartozó pipákat innen is vegyük ki, majd a Show Map on Back opciót is inaktiváljuk:

sor_latvanyter_136
A Mono Channel Output csoportban az Alpha kapcsolót állítsuk be. Látható, hogy változik a címke anyagmintája:

sor_latvanyter_137
A Tiling paraméterhez tartozó U, illetve V értékek megváltoztatásával tudjuk a címke szélességét és magasságát megváltoztatni. Kisérletezzünk ezekkel az értékekkel úgy, hogy a címke elrendezése esztétikus legyen. Én a következő értékeket használtam: U: 2,2, V: 1,2:sor_latvanyter_138 sor_latvanyter_139

Fontos, hogy a Diffuse csatornán lévő címkéhez is ugyanezeket az U, illetve V értékeket adjuk meg:

sor_latvanyter_141
A végső rendereléshez állítsunk be különböző kameraállásokat és rendereljük ki a munkánkat. Az F10 lenyomását követően megadhatjuk a Render ablakban, hogy mekkora méretű képet szeretnénk végeredménynek. Én az alábbi beállításokból készítettem renderelt látványtervet a címkézett üvegről:

Render_01 Render_02 Render_03
Ha van kedvünk kísérletezni, akkor létrehozhatunk más színű üveg anyagmintát is és összeállíthatunk több fajta üvegből álló kompozíciót is, mint az alábbi képen:

Render_04