3D-s sörös üveg látványterv – 1. rész

ekkor: 2013-11-11 · Kategória: 3D-s programok
×A modell elkészítéséhez a 3dsMax 2013-as, vagy korábbi verziójára és a V-Ray plugin-re lesz szükséged!

Termék látványterv készítése V-Ray plugin-nel

Ebben a tutorialban az előzőleg készített és bemutatott sörös címke témáját fogjuk tovább vinni. Bemutatom, hogy az elkészített grafikánkat hogyan használhatjuk fel egy látványtervhez 3ds Max-ban, hogy realisztikus környezetbe helyezzük a tervünket és még valósághűbben tudjuk bemutatni.

1. lépés

Mindenek előtt előkészítjük a környezetet az üveg modellezéséhez. A 3ds Max megnyintását követően lépjünk Front nézetbe (“f”), majd a Create fül > Objects > Standard Primitives csoportból válasszuk a Plane nevű alakzatot:

sor_latvanyterv_002
Ctrl nyomva tartása mellett hozzunk létre egy négyzet alakú sík lapot:

sor_latvanyterv_003
Hozzuk elő a Material Editor ablakot “m” gyorsbillentyűvel:

sor_latvanyterv_004
A Sample Slots csoportból nyissunk meg egy üres anyagmintát, majd kattintsunk az anyag Diffuse csatornája melletti kis gombra:

sor_latvanyterv_006
A felugró lehetőségek közül válasszuk a Bitmap típusút, majd töltsünk be egy előzőleg levadászott képet egy sörös üvegről, amely lehetőleg a számunkra legoptimálisabb beállításból, szemből van fotózva. Én ezt a képet használtam:

Kép a sörös üvegről

sor_latvanyterv_007
Mivel négyzet alakú sík lapot hoztunk létre, érdemes előzetesen a képet is négyzetes formára alakítani, mert ebben az esetben nincs szükség további méretezésre és igazításra. Én is így tettem a minta kép esetében:

sor_latvanyterv_008

Kapcsoljuk be a Show Shaded Material in Viewport kapcsolót, majd az Assign Material to Selection gombbal húzzuk rá az importált képet a sík lapra:

sor_latvanyterv_009 sor_latvanyterv_010
Valahogy így álluk jelenleg:

sor_latvanyterv_012

2. lépés

Most elkezdjük az üveg modellezését a kép alapján. A körberajzolást a Create fül > Shapes > Splines > Line alakzat használatával valósítjuk meg. A vonal megrajzolását itt most nem ismertetem, egy korábbi tutorialomba (üveg pohár) már bemutattam ezt a lépés sorozatot.

A körberajzolást követően hasonló körvonalat kell kapnunk. Az üvegnek csak az egyik felét kell körvonalazni:

sor_latvanyterv_017

Alul és felül ilyen a görbe végpontja. A felső pontból adódóan a későbbiekben még módosítunk a görbénken:

sor_latvanyterv_013 sor_latvanyterv_016
A görbénk legyen kijelölt állapotban, váltsunk Spline kijelölés módba (“3”), majd a jobb oldali panelmenüből válasszuk az Outline gombot:

sor_latvanyterv_014
Kattintsunk a görbénkre és húzással adjunk neki “vastagságot” a képen látható módon:

sor_latvanyterv_015
Ha ez megvan, akkor lépjünk ki a kijelölésből és tegyük aktívvá az üveg képét hordozó lapot, majd jobb klikk > Hide selection paranccsal rejtsük el. Nem lesz rá szükségünk tovább, de azért ne töröljük véglegesen:

sor_latvanyterv_019
Valahogy így fest jelenleg a fél üveg körvonala duplázva, amiből az üveg vastagsága adódik majd:

sor_latvanyterv_020
Váltsunk Segment kijelölés módba (“2”), majd jelöljük ki a görbe talpánál lévő képen látható szakaszt:

sor_latvanyterv_022
Del-lel töröljük a kijelölt részt:

sor_latvanyterv_023
Ha ez megvan, kattintsunk a görbe nevére a jobb oldali objektum ablakban, majd a Modifier List elemei közül válasszuk a Lathe (forgástest) módosítót:

sor_latvanyterv_025
A módosító alkalmazása után nem igazán kapunk sörös üvegre hajazó végeredményt, ezért kattintsunk a módosító paraméterei között a Direction csoportban az Y gombra, majd az Align csoportban a Max gombra:

sor_latvanyterv_026 sor_latvanyterv_027
Ezt követően a Weld Core checkboxot pipáljuk be:

sor_latvanyterv_028
Jelenleg így fest az üveg:

sor_latvanyterv_029
Ha közelebbről megnézzük az üveg száját, kívülről megfelelőnek tűnik, de belülről nem egyenes az üveg fala, hanem van benne bevágás a görbe vonala miatt. Egy valódi üveg szája és nyaka belülről egyenes falú:

sor_latvanyterv_030
Kattintsunk a jobb oldalon a módosító és objektum listában a görbe nevére, hogy szerkeszthessük. A képen látható módon rendezzük el a görbe pontjait az üveg szájánál:

sor_latvanyterv_035
Ha már itt vagyunk, akkor egy kicsit vastagítsuk meg az üveg talpát is azáltal, hogy a belső görbe ívet picit távolítjuk a külsőtől hasonlóan a képen láthatóhoz:

sor_latvanyterv_036
Ha visszakapcsoljuk a Lathe módosítót, láthatjuk, hogy az üveg szája már stimmel:

sor_latvanyterv_037
A modellezés utolsó lépéseként állítsuk át a jobb oldalon a Lathe paraméterei között a Segments értéket 40-re, hogy finomítsuk az üveg vonalait:

sor_latvanyterv_038

3. lépés

Most hozzunk létre egy alapot és hátteret az üveg köré. Ehhez szüntessük meg az üveg kijelölését, majd Top nézetablakban válasszuk a Create fül > Object > Standard primitives > Plane objektumot:

sor_latvanyterv_040
Hozzunk létre egy hasonló téglalapot, mint a képen:

sor_latvanyterv_041
Ha ez megvan, akkor jobb klikk a téglalapon, majd Convert To > Convert To Editable Poly paranccsal alakítsuk szerkeszthető polygonná:

sor_latvanyterv_042
Váltsunk él kijelölés módba (“2”), majd jelöljük ki a képen látható élet és Shift nyomva tartása mellett húzzuk felfelé, hogy egy újabb oldalt hozzunk létre:

sor_latvanyterv_043 sor_latvanyterv_044
Az alább látható módon növeljük meg az új oldal magasságát:

sor_latvanyterv_045
Kicsit szélesítsük is ki az egész objektumot vertex kijelölés módban (“1”) úgy, hogy a szélső pontokat kijelöljük és odébb húzzuk:

sor_latvanyterv_046
Most váltsunk megint él kijelölés módba és jelöljük ki a képen látható élet:

sor_latvanyterv_048
Jobb oldalról válasszuk a Chamfer módosító melletti kis gombot, majd a párbeszédablakban a Chamfer Amount értéket húzzuk fel annyira, hogy valami hasonló képet kapjunk:

sor_latvanyterv_049
A Connect Edge Segments mezőbe adjunk meg 16-ot, hogy görbületet adjunk a lecsapott saroknak:

sor_latvanyterv_050
A Modifier List módosítói közül alkalmazzunk egy Turbosmooth módosítót is:

sor_latvanyterv_052
Jelenleg valami hasonló állapotban van a látványtervünk projektje:

sor_latvanyterv_053

4. lépés

Most állítsuk be a továbbiakban rendereléshez szükséges V-Ray plugin paramétereket. Nyissuk le a Rendering > Render Setup menüpontot:

sor_latvanyterv_054
A Common fül Assign Renderer csoportjában a Production melletti gombot nyissuk meg, majd válasszuk a V-Ray Adv képszámító algoritmust:

sor_latvanyterv_055 sor_latvanyterv_056
Ezt követően a V-Ray fülön az Image Sampler (Antialiasing) csoportban a Gamma paraméter állítsuk 2,2-re:

sor_latvanyterv_057
Ezek után Rendering menü > Gamma/LUT Setup:

sor_latvanyterv_058
A Gamma értéket itt is állítsuk 2,2-re. A Bitmap Files mezőben az Output Gamma értéket állítsuk át 1-re:

sor_latvanyterv_059_B
A következő részben létrehozzuk a sörös üvegre az anyagmintát, bevilágítjuk a jelenetet, és természetesen a legfontosabb elemet, a címkét is az üvegre applikáljuk:

Folyt. köv.